Hur ska man bäst förvara och skydda kluven ved under vintern då man inte har garage eller förråd att förvara i?
 
Stapla tätt och lägg plåt eller liknande som tak brukar funka bra.
 
Huvudsaken är att veden är täckt och det är dessutom ett stort plus om den inte ligger direkt på marken.
 
INTE pressening som går ända ner till marken för då blir markfukten kvar under presseningen.

Gärna någon form av tak som sticker ut utanför vedtraven för att skydda mot den mesta nederbörden.
 
spikers_corner skrev:
INTE pressening som går ända ner till marken för då blir markfukten kvar under presseningen.
Har testat detta, veden börjar att ruttna omgående :(
Täcker idag bara toppen med pressening.

/Peter
 
Fixa ett golv av lastpallar, sedan enligt tidigare inlägg.
 
kör som ovan med lastpallar på stenplattor med plast under (förhindrar markfukten)
sedan riktig pressening ovanpå det! den veden som legat i mitten nu i nästan 3år visar inga tecken på fuktskador som mögel och annat..
 
Vet inte om någon läser så här gamla trådar eller om man får dem att återuppstå genom att göra ett inlägg i dem?... men jag försöker.

Ska ju bygga nytt och måste därför flytta all ved från vårt nuvarande boende till den tomt där vi ska bygga. Huset kommer inte att stå klart förrän till jul, skulle jag tro, men vi måste flytta redan nu. Ingen vedbod kan vi bygga heller...

Min idé är att lägga en sönderklippt grön presenning på marken (jag har en jag kan slakta) och ställa tre rejäla lastpallar intill varann på den (har fått tre stycken fina av en underleverantör på mitt jobb). Sedan travar jag veden och hoppas att den ligger still... Överst lägger jag ett skydd som sticker ut utanför veden, exempelvis en bit korrugerad plåt om jag kan hitta det. Inte en presenning, för det har jag förstått att det är bland det sämsta jag kan göra.

Vad tror ni om den idén?

Jag undrar också om ni tror att det är vettigt att jag köper billiga spännremmar på Clas Ohlson och liksom surrar paket av vedträn med dessa? Tänkte att då kan inte hela vedstapeln sättas i rullning och dessutom blir det lättare att stapla ovanpå lastpallarna när det inte är ett vedträ efter ett annat. Min man orkar inte bry sig. Min arbetskollega pratar om jutevävsäckar istället. En affärsbekant säger att jag ska lägga veden i kundvagnar, men jag känner ingen ICA-handlare som vill ge mig lagom många kundvagnar :)

Hur skulle ni göra? Veden ska alltså ligga där ett år, fram till nästa sommar om allt går som det ska - då bygger vi en liten vedbod.
 
kör på ditt alternativ det funkar utmärkt ...några tunga stenar på toppen som håller plåten på plats duger gott
lycka till me nybygget :))
 
Om du kommer över några meter fårstängsel eller liknande kan du bygga en "hage" runt lastpallarna med det.
Annars är ditt alternativ mycket bra.
 
Tack båda för svaren! Det är ingen annan i min omgivning som orkar engagera sig. Maken svarar bara lite förstrött "det blir säkert bra!" men lär inte vakna till förrän det är dags att kånka veden till en släpkärra och åka bort till nya tomten. Och DÅ kommer han säkert med goda råd om hur vi ska göra, så jag har gärna "torrt på fötterna" innan dess :)
Ska komma ihåg att lägga något tungt på plåten så att den inte flyger iväg. Får se om jag kan fixa något stängsel... Det är ju tyvärr inte på landet det här, så de flesta har inte särskilt rejäla grejer utan mest sånt man köper på Plantagen och Coop Forums byggmarknad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.