Har installerat vattenburen golvvärme i köket, och igår var det dags att vrida på vattnet.

Fan vad pumpen låter! Eller rättare sagt - vad den vibrerar. Har placerat hela anläggningen i en garderob i hallen och monterat den på en träskiva som i sin tur sitter på två reglar, så jag får distans till väggen bakom. Efter tips från elektrikern (lite otippat) så sitter anläggningen monterad med gummibrickor just för att förhindra att vibrationer fortplantas.

Men nånstans har jag tydligen gjort fel. Vibrationerna hörs mest ca en meter bakom garderoben, och då är det både fler garderober och en vägg emellan (kanske därför?).

Känns som att garderoben är värsta resonanslådan just nu, för pumpen i sig väsnas inte så mycket. Vad kan jag göra för att få bort dessa vibrationer?
 
Hej!
"Låter" lite märkligt... :surprised:
Är inte ngn expert på golvvärmesystem precis men jag tänkte på det att ha reglerpaketet gummiupphängt.
Det jag har sett av cirkulationspumpar - ganska många olika... - har alltid varit att de har suttit "stumt". Man har ju ofta rör och liknande och man vill ju inte att hela paketet ska börja "svaja". Kanske är det annorlunda när man har slangar osv men jag kan nog tycka att det skulle sitta så stumt som möjligt just för att förhindra vibrationer... :rolleyes:
 
Du får helt enkelt prova dig fram...Kanske ta bort gummidistanserna ,(tveksamt att det fungerar),,Resonansljud är skitjobbiga och kan uppträda där det fysiskt sätt inte ska göra det..
Är slingorna öppna/flöde? Jobbar den i mottryck?
Många cirkpumpar sitter i garderobsliknande utrymmen där inget oljud upplevs..
Kanske har du en deffekt cirkpump..
 
Bifogar en bild på hur installationen ser ut, det kanske underlättar för någon? Som synes är inte strömmen inkopplad på den här bilden, den är tagen innan elektrikern hade gjort sitt. Den skarpsynte noterar också att det är förberett för ytterligare två slingor, vilket kommer att bli hall och badrum när jag är klar.

Förslaget är alltså att ta bort gummibrickorna från de sex bultarna som håller anläggningen uppe på väggen? Känns väl inte som att det skulle minska vibrationerna direkt - det är ju pumpen som alstrar vibrationerna, som sen fortplantar sig genom anläggningen - känns som att träskivan den sitter på kommer att vibrera ännu mer om jag tar bort gummit, eller?
 
  • gvpump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid min första anblick slog det mig,ska pumpen sitta upp o ner?:)
 
Vet inte om det har nån betydelse om en cirkpump suger eller trycker...normalt så ska cirkpumpen trycka ut flödet i slingan, eftersom pumpen sitter åt det hållet...kolla vidare i systemet och se om allt går åt rätt håll.
Dessutom tycker jag att unionskopplingar på pumpen skulle va bra här. det är ju 2008....snålbygge...
Dessutom undrar jag hur du avluftar "tilloppet" På muttern? Det är inte så att pumpen tuggar luft och låter?
 
Redigerat:
Ibland skall man göra tvärtom mot vad man tänker.
När det gäller att tysta vibrationer kan det ibland fungera bättre att fästa den vibrerande delen (pumpen i ditt fall) mot något som är så tungt och stabilt som möjligt
Tyngden i det man fäster då gör att det inte uppstår resonans.
 
Pumpen skall trycka ut i slingan , suger den så sitter den på fel ledning!
Prova att sänka hastigheten på den. Om den sitter rätt. Och lufta mycket ..
 
Jag kunde inte se hur du satt gummiupphängningen, en generaltabbe är ju annars att ha en genomgående skruv, som fortplantar vibrationerna, träskivan kan också funka som resonansplatta..
Har dock inte varit med om att pumparna för nåt särskilt väsen, i garderob eller utanför..
 
Är det mycket strypt i någon ventil så kan det väl också bli lite turbulens i vattnet och det kan skapa konstiga ljud...
vad man gör åt det vet jag inte men man kan ju i så fall prova öppna upp lite och se om ljudet försvinner...
(vad man sedan gör för att fixa problemet får man väl ta med sin rörmokare)

#5 kåpan på pumpen kan man väl vrida hur man vill genom att vrida kåpan om man lossar på ett par skruvar..., det viktiga är väl flödes pilen på stommen)

Du har väl nästan svar på din fråga själv annars om resonans effekten i en garderob fyll den med mjuka saker som tar upp resonans ljud...kläder, filtar med mera...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.