Jag har en NIBE Fighter 410 P. Den avfrostar väldigt ofta. Ibland tiotalet grr per dygn om det är några minus ute. Filtren är rena och frånluftsdonen rena. Det enda jag kan komma på som är fel är att förångaren behöver rengöras. Hur gör jag det? Det står i instruktionsboken att man gör rent med tvållösning. Hur kommer jag åt förångaren?

Tacksam för hjälp!

//Torbjörn
 
  • Gilla
eus44
  • Laddar…
Kan också vara gasbrist eller stopp i exp.ventilen
 
Jag hade en service kille här förra veckan för att se över pumpen eftersom jag tycker den tar grymt mycket ström. Men han menade på att alla värden visade på att kompressorn funkade som den skulle. Han hade ingen vidare förklaring till alla avfrostningar...
 
Hmmm, många avfrostningar tyder väl på två saker, effektiv kompressor (som kan göra riktigt kallt) och fuktig luft samt att effektuttaget är stort.

Protte
 
Avfrostningen styrs ju av Nibarnas frånluftspumpar av en givare som sitter monterad direkt efter exp.ventilen, alltså den sak som gör 1 tryckfall och att köldmediat kokar.
En fullt fungerande exp.ventil släpper igenom så mkt så tempen inte kommer ner till de 7- som krävs för 1 avfrostning skall ske, förrän efter en längre tid.
Däremot 1 som släpper igenom för lite blir väldigt kall och avfrostningen är 1 faktum.
Bytt 1 flertal exp.ventilpaket men oftast då så går den bara i 20 sek, sedan avfrostning. Klart 1 sak att kontrollera i alla fall, igensatt föråmgare tror jag inte på däremot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.