Skall installera bergvärme i höst, men har fått beslutsångest. Thermia eller IVT? Ja, jag har läst på detta forum att märket inte har ngn betydelse men jag tror inte riktigt på detta och vill ändå ha råd från de som kan detta mkt bättre än jag.

Att jag bara väljer mellan Thermia och IVT beror på att de lokala installatörerna bara har de märkena och att jag gärna vill köpa från någon av de absolut största tillverkarna för att vara "framtidssäkrad" när det gäller bla reservdelar. Dessutom vill jag gärna ha de nyaste (bästa?) modellerna.

Bor i Västergötland i ett 2-plan tegelhus (suterräng) på 150 m2 boyta och totalt 180 m2, byggt i början på 70-talet. Använder elpatronen i den gamla orginal-oljepannan. Totala elförbrukningen var drygt 32 000 kWh de sista 12 månaderna. Räknar med ca 5 000 kWh/år i hushållsel och har alltså ett nettoenergibehov på 27 000 kWh/år, beräknad toppeffekt 9,5 - 10 kW.  Elementen i undervåningen tycks dock vara lite underdimensionerade eftersom det är svårt att få upp värmen när det är riktigt kallt. Funderar på att komplettera med konvektorelement eller installera en kassett i den öppna spisen.
Vill helst ha en vp som går så lite som möjligt på tillskottsel eftersom jag tänkte köpa elen på spotpris istället för att låsa priset på en som jag tycker idag alldeles för hög nivå. Men då vill jag inte riskera att köra för mkt på extra el när den kan vara som allra dyrast.

Har tagit in några offerter, några är från samma installatör (har ändrat priserna +/- ca 1 000):

1. Thermia Diplomat 8 (8,1 kW)
Borrdjup (aktivt) 140 m
Energitäckningsgrad 97,8%
Vp förbrukning 6 830 kWh/år
Pris ca 113 300 kr.

2. Thermia Diplomat 10 (9,5 kW)
Borrdjup (aktivt) 160 m
Energitäckningsgrad 99,6%
Vp förbrukning 7 040 kWh/år
Pris ca 119 700 kr.

3. Thermia Villa 105 (10,2 kW)
Borrdjup (aktivt) 160 m
Energitäckningsgrad 99,6%
Vp förbrukning 8 010 kWh/år
Pris ca 114 700 kr.

4. IVT Greenline HT C7 plus
Borrdjup (aktivt) 130 m
Energitäckningsgrad 96%
Vp förbrukning 8 100 kWh/år
Pris ca 118 700 kr.

5. IVT Greenline HT C7 plus
Borrdjup (aktivt) 140 m
Energitäckningsgrad 98%
Vp förbrukning 7 600 kWh/år
Pris ca 121 100 kr.

6. IVT Greenline HT C9 plus
Borrdjup (aktivt) 145 m
Energitäckningsgrad 98%
Vp förbrukning 7 400 kWh/år
Pris ca 122 100 kr.


Thermia Villa faller bort pga dålig årsvärmefaktor (beror väl på ålderdomlig konstr med R404A antar jag) men sen blir det svårt.

Thermia D8 ser ju bäst ut ekonomiskt sett och kanske också passar bäst dimensioneringmässigt sett, ev med ett lite djupare hål. Eller bör jag välja en variant med 9-10 kW istället för att vara framtidssäkrad inför ev. framtida istider, uppvärmning av garaget, installation av bubbelpooler eller som argument vid en ev framtida försäljning av huset? Prisskillnaden är ju inte så jättestor.


Nu till min egentliga fråga, finns det några relevanta skillnader mellan Thermia Diplomat och IVT HT Plus?

IVT har väl en "bättre" scrollkompressor som kan ge mer varmvatten och varmare vatten till mina klena element medan Thermia tycks ha bättre reglerutrustning??

Hållbarheten tror jag är rätt likvärdig, eller åtminstone så är den svår att uttala sig om eftersom båda modellerna åtminstone delvis är nya.

Förutom att jag vill spara så mkt el som möjligt så tycker jag också att en låg ljudvolym är viktig, skiljer det? Det publiceras ju inte i produktfaktan.


 
Thermia och Nibe (som jag själv har) har som jag förstått det likartade reglersystem. Detta tillsammans med det faktum att Diplomatpumparna har lite av "rolls royce" rykte gör att jag skulle välja Thermiapumpen.

Behöver du mer än 8kw är det antagligen klokt att se över isolering och annat istället för att investera i en större pump. Borra mellan minst 180 till denna pump så behöver du inte fundera på om hålet räcker. 130-140meter till en 8kw eller större är dumheter.

Som sagts i annan tråd är det ett dåligt skäl att välja IVT bara för att den producerar varmt vatten. Den gör det med dålig effektivitet så det är inget att sträva efter. Se istället till att ni har tillräckligt med radiatorer!
 
Jo, både Nibe och Thermia använder "gradminuter" och det gör väl inte IVT?? Kan det vara därför som en IVT-säljare föreslog en en mindre ack.tank om jag ville ha en större (9 kW) IVT?

Går det att reglera, dvs öka, minsta tiden mellan start och stopp för båda varianterna? Vad är det mer som gör Diplomaten till en Rolls-Royce? Kompressorn, underkylning, flytande kondensering, Thermia Online eller helheten?

Men enligt dina bedömningar så borde jag välja en Diplomat 8 fast utöka borrdjupet från 140 till (150)-160 m? Å andra sidan så kostar ju en Diplomat 10 bara ca 2 500 kr extra totalt vid samma borrdjup!

 
Jag kan inte se att gradminutreglering skulle minska behovet av acktank. Anledningen till att man förordat acktanken är antagligen att man tycker pumen är lite stor iförhållande till effektbehov och radiatorsystemet. Man oroar sig för att returtempen blir för hög och gångtiden för kort. Säkert kloka tankar.

I ett gradminutsystem regleras tiden mellan start och stopp av tillåtet underskort på gradminuterna samt andra fasta styrningar (tex pumpen måste stå still i X minuter innan omstart). Hur man gör i en IVT vet jag inte.

Jag kan inte exakt motivera mitt förslag, så svaret blir "helheten"!

Jag kan inte råda på ett klokt vis angående dimensioneringen, men jag värmer 270-280kvm med en 7kW nibe med 160meter hål så det verkar orimligt att du behöver en väsentligt större pump.

Som sagt skulle jag borra minst 180 till en D8. Räkna med att du har några meter ner till vattnet i hålet - det är aktivt borrdjup som räknas!

Stor pump och för litet hål gör att risken för att vattnet i hålet fryser vilket i sin tur leder till att kollektorslangen kan deformeras med försämrat flöde som följd. Lagom är bäst.

 
IVT kör med gradminuter iaf till Fvp 490.
 
Säger bara en sak.. varför inte Autotherm..?? samma panna som IVT men billigare, och snygg röd logga på fronten ::)
 
Y
Gammal tråd, fast samma fråga så varför inte väcka liv i denna igen. :)

Håller på att ta in offerter på de tre stora fabrikaten Nibe, IVT, Thermia.

Har också läst att det är vilket som, ta den som är billigast men inte heller jag tror riktigt på det där.

Frågan är ju givetvis svår för folk köper väl sällan en av varje, men kostar ju inget att göra en diskussion utav det. :)

* Nibe har ju sin nya 1245 modell.
* IVT har sin X11 och sin äldre men mer ekonomiska Greenline (enligt deras kalkyl).
* Thermia har sin Diplomat Optimum G2som jag finner snygg men det är ju inte därför man ska ha en panna, hehe. Nibe 1245 har iofs flashig iconmeny men..


Och då man ska alstra så mycket vatten som möjligt så behöver man ju något vid sidan om också, elpanna eller vad de kallas. Vilket jag finner mig lite skeptisk till - en till maskin som drar ström? inte bra... fast kanske inget måste att ha igång den, eller den kanske sällan kör igång själv ens...


Någon som törs resonera vilken som vore bättre än de andra?
Vissa hänvisar att till tester från 2006 att de var bäst då men för tusan, det är ju 2009 nu ju så vem bryr sig om 2006 vinnarna. :)
 
Redigerat:
varfor inte röra till det lite mer?
en IVT 6kW kanske är bättre än de andra 6kW maskinerna, medans Thermia är bäst på 8 kW ,
( ren spekulation.)

Det skiljer mellan maskinerna, troligen är den nyaste 'bäst' men troligen också dyrast,

Du pratar varmvattenbehov, men vilken storlek behöver du för huset?
Kom ihåg att en 10kW pump värmer vatten mycket fortare än en 6kW .
Vi har en 10kW Thermia, och har aldrig fått slut vatten, och vid besök duschar 7 pers på förmiddagen.

Som vanligt styr resultatet mer av utföraren än materialet.


/E
 
Jag har precis installerat en Thermia Diplomat Duo Optimum 8 hemma i huset.
Fick rekommendationer av killen från thermia att inte köpa G2 pumpen.
Han menade på att priset den kostar extra utöver den vanliga optimum kommer man mer eller midre aldrig få tillbaka. Kan även tilläggas att jag är mycket nöjd med pumpen.
lycka till med ditt val
/Johan
 
Sitter i samma sits som Yrrol och väljer bland IVT, Nibe och Thermia.
Thermia Diplomat 8, Nibe 1245-8 eller IVT Greenline C7.

Thermia är billigast, IVT är dyrast, Nibe är endast ett par tusenlappar billigare än IVT. Skillnaden mellan billigast är dyrast är 13.000:-

Nu verkar det som att man väljer installatören och inte pumpen.
 
Y
Jag vill ändå tro att något bör skilja dem åt, och är besviken att det inte finns någon som sammanfattat något test, vissa hänvisar till tester från 2006 men det är ju knappast de modellerna man ser på idag, även om ena installatören gav offert på en gammal modell iofs men...

Förövrigt fick jag avrådet av ena VVSaren att också avstå G2... Har fått 2 offerter, väntar på 2, samt ytterligare 3 besök... De flesta verkade inte allt för desperata direkt..


Har följt lite diskussioner på värmepumpforumet och det finns ju endel att spara på att köpa pumpen löst och sen kalla in installatören, rinkaby rör säljer ju lösa enheter - Fast de hade ju bara Nibe och CTC http://www.rinkabyror.se/showcat.aspx?catid=772

57.050,00 för en 10w av den nya sexiga 1245an.. hehe, vilket sägs vara några tusen lägre än via VVS.

Fast frågan återstår - vilken väljer man... :)
 
Redigerat:
Jag har en Thermia och är mycket nöjd, min mor har en IVT och den är vi nöjda med, kompis o kollegan har en Nibe som han är mindre nöjd med (kompressorbyte och lite besvärligare menyer) men jag tror dom har ändrat menyerna.
 
Ska man lita på de kalkyler man får från installatören? Om man nu går på det då är i mitt fall Nibe 1245-8 bästa köp, den behöver minst kWh för att producera lika mycket tillbaka. Om elpriset ligger över 1 kr/kwh och kalkylerna stämmer då tjänar man in skillnaden mellan Nibe och Thermia på 3-4 år.
 
köp det billigaste , det gör ingen större skillnad, man kan räkna effekter och trixa med siffror in absurdum för att få bästa möjliga resultat
 
Att NIBEn skulle ha nån bättre årsverkningsgrad skulle jag inte tro, dom ligger ganska nära varandra. Om man inte går på reklamen förståss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.