Håller på att göra huset "vindtätt" med isolering och utegips. Jag använder mig av Norgips och sivertejpar alla skarvarna. Frågan är om detta räcker eller ska jag ge tid till att klä huset också innan vinter(dvs upp med klädsel panelen målat och klart) ?
Leverantören av gipset menar att har jag takfot så ska den klara sig 2-4 månader i utsatt väder ?
Har ni haft endast utegips under vintern med isolering inlagd. Blev det fuktigt ..mögel ....? :-/
 
Norgips själva säger att gipsen skall täckas inom en månad.
 
Draven skrev:
Håller på att göra huset "vindtätt" med isolering och utegips. Jag använder mig av Norgips och sivertejpar alla skarvarna. Frågan är om detta räcker eller ska jag ge tid till att klä huset också innan vinter(dvs upp med klädsel panelen målat och klart) ?
Leverantören av gipset menar att har jag takfot så ska den klara sig 2-4 månader i utsatt väder ?
Har ni haft endast utegips under vintern med isolering inlagd. Blev det fuktigt ..mögel ....? :-/
Om du har en valmöjlighet så är det naturligtvis bättre att få ditt fasadplanken, även om det klarar sig menar jag? Men det kanske tar tid från annat som snickarna skall göra hos dig.

 
AndersG skrev:
Norgips själva säger att gipsen skall täckas inom en månad.
Nja... så här sa norgips till mig.
"Den "gamla" Utvändig har en exponeringstid för väder och vind ca 2-3 månader medan den nya har 4-6 månader."
Jag gör snickeriet själv nu och tänkte börja inne när huset är "vindtätt" och teglet är lagt om ca 3veckor.. Men jag får kanske tänka om nu och klä huset också..
 
Mitt hus stod "naket" förra vintern, kör dock med asfaboard. Huset har inte tagit någon synlig skada.
Det enda jag som jag gjorde var att spika brädfodring på gavelspetsarna och spikläkt på det övriga.
 
Har nu tagit beslutet att inte börja med inne snickeriet förren ytterpanelen sitter där och är grundmålad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.