Vi ska höja vårt hus. Ovanvåningen ska bli ungarnas tillhåll med några sovrum och ett allrum. Men i vissa hus jag har varit i låter det som att taket ska komma ner när kidsen härjar där uppe :-/

Finns det något knep för att få det någorlunda tyst?
 
Inget känt iallafall, allt mellan mutor och hot är provat... (kunde inte låta bli)
 
Det fiins många bra sätt men de är ganska om fattande.

1.Läkta ner hänga hela taket i undervåningen med ljudbyglar med ljudisolering imellan. (Kombineras gärna med nr. 2) i det hänger man gips som ligger med 4-8mm till väggarna, där fogar man med akryl

2.Man lägger ljud sponskivor som skruvas i bjälkarna och hård rockvoll på det och ett nytt lager 22mm golvspon på det som bara limmas i hop, på det lägger man 13mm golvgips som läggs 4-8mm från alla väggar som man fogar med akryl imot. Uppe på det lägger man 6mm golvunderlag och sen ex. parkett.

3. Man tätar ALLA hål och andvänder flytande gips på hela övervåningen.
 
Ja du Mäster... jag bjöd ju på det :D

Och på nikkkes svar ser jag att det inte verkar finnas någon så'n där enkel lösning som jag hade hoppats på... Ja ja, det blir väl bara att uthärda. De lär ju flytta om sisådär 19 år *s*
 
P
Men utan att göra en så alvarlig lösning så blir det ganska bra om du fyller bjälklaget med rockvoll och har 6mm parkettunderlag i 2.våningen.
Och ska du göra det lite bättre än det tar du hård rockvoll och 13mm golvgips och sen 6mm parkett underlag.

Och gipstak i 1.våningen är ju alltid en bra lösning för ljud(och brand).

-Nikals
 
det finns en ny typ av hattprofil som man bara skruvar i ena sidan sen hänger gipsen ner lite och har inte direkt kontakt med bjälklaget s ljudet kan transplantera sig.

Har användt det lite i bostadshus och måste säga att jag tycker det verkar vara en bra ide
 
Servicesnickarn pratar om akustikprofilen, den ser nästan ut som en vanlig hattprofil med skillnaden att den är perforerad.

Dock så skall man alltid ta hand om dessa ljud vid källan. Allt annat är förkastligt Med tanke på att man inte slänger ut ett tätskikt om taket läcker.
Och vad gäller flytande golv så är det även så att det är inte bara att lägga tjockare stegljud osv. Det kan göra saken värre.
 
Redigerat:
Som Zankan skriver så får du börja vid källan om du tänkt göra något åt problemet. Vi har byggt undertak i några rum med dubbelgips och cirka sju centimeter luftspalt med isolering. Det gör rätt stor skillnad men mot barn som hoppar runt hjälper det inte alls. Vi har också lagt lite Stepisol i ett rum för stegljudsdämpning, men i ditt fall får du nog lägga stegljudsdämpning på bjälklaget också för att få det någorlunda tyst.

Zankan, känner du till någon isolering som ljudisolerar bättre än golvsågspånet?
 
Redigerat:
Allt isolerar bättre höll jag på att säga men riktigt så är det inte. Spånet har funktionen att ta hand om resonansljudet samt öka vikten i konstruktionen. Om man ökar vikten på isoleringen så blir det bättre. tex markskivor eller dylikt.
Du har ju gjort en bra konstruktion med stepisol eller pur matta eller vad man nu väljer.
Overkill varienaten så slänger man epdm gummi på bjälklaget först osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.