Vi skall flytta till ett pre-fabricerat hus där vi bara i viss utstäckning kan påverka ytskikten (genom att välja från en tillvalslista) och alla avsteg vi gör från "standard" är dyra. Vad gäller badrummen har vi tänkt ha 30*10 cm kakel ("liggande") i det mindre badrummet med 16*16 cm klinkers på golvet. I det större badrummet skulle vi vilja behålla det kakel som är standard (15*15 cm), men även här har klinkersplattorna som är 16*16 cm (tillval, men det var oerhört snyggt). Går det på något sätt att lägga klinkerplattorna så att det inte gör så mycket att det skiljer i storlek (t.ex "diagonalt") och hur bör man lägga plattorna på golvet i det mindre badrummet för att det skall bli snyggt? Går det så skall vi ev försöka ha 20*15 cm kakel i det stora badrummet- skulle det fungera med 16*16 cm klinkers och hur bör i så fall plattorna på golvet läggas?
 
Raka linjer el diagonalt är efter min åsikt en smaksak. Jag känner några som tycker raka linjer ser väldigt simhall ut, mens andra tycker diagonalt är såå 80-talls el 90-talls eller hursom. Om man går i kakelaffär m et stort utbud har dom gärna lagt en del golv och väggar så man kan få en hum om hur det fungerar, inspiraton finns i kataloger, inte enbart kakelkataloger, utan badrumsinrädning i allmänhet. Jag har tittat mycket, og har inte bestämt mig för på vilket sätt det ska bli. en mulighet till är ju olik storlek.

Om du har 15x15 och 16x16 så vet jag inte om det kommer att synas väl att det är skillnad. Vägen om detta är väl då att använda diagonalt på golvet. Sedan tror jag du undrar om det blir snyggt m större rektangulära plattor på golvet jfr m mindre kvadratiska på golvet, och det kan det visst bli. Om du tittar på nätet/i kataloger så har jag sätt flera sådana exempel (åter igen personlig smak).

Jag är ingen expert, men det är väl så att man ändrar på rymdkänslan beroende på vilka storleker man väljer på kakel/klinkers. Du skriver inte vilka färger du tänker ha, och det har ochså betydelse för vilka storleksval som blir snyggast. Min personliga smak gillar inta mörka plattor på väggarna, särdeles om man inte har fönster; krymper storleken. Om man väljer stora plattor kanske det fungerar något bättre.
 
jag tycker alltid det ser fattigt ut när man inte lägger klinkers 10 cm upp på väggen.


så här la jag i mn lägenhet jag hade.
en halv klinkersplatte på väggen som en Sockel & en halv klinkersplata på golvet, som en ram
sen la vi diagonalt & 2 olika färger

IMG_0008.jpg
 
jag fick tipset att vid små badrum så skulle man göra som Carman har gjort på golvet.

Tydligen ska badrummet upplevas som större då..
 
CarMan: har du bergvärme i den där handdukstorken? ;D
 
synpunkter skrev:
CarMan: har du bergvärme i den där handdukstorken?  ;D
i just denna på bilden är det fjärvärme, då det är från min lägenhet.

man jag kör bergvärme i en exakt likadan.
den funkar bra som förvaring av handdukar, & lite värmer den, men inte så mycke. (på grund utav min super låg tempsystem.. håller 26 grader just nu.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.