Hejsan
är på gång att hyra en minigrävare, har hittat en kille på Blocket.
Min fråga till är vilka försäkringar jag måste ha för att vara säker, om det nu skulle hända att jag i form av oaktsamhet tar i sönder något. Enligt han så behöver inte hans maskin vara försäkrad, men de låter lite konstigt i mina öron med tanke på att han bedriver ett uthyrningsföretag, brukar dem inte vara försäkrade??
 
Jag har hyrt maskin tre gånger, alla har varit försäkrade. Maskinen du hyr SKA vara försäkrad. Hyr en annan om du är osäker. Du verkar ha hittat en oseriös snubbe.

Ska du hyra i Stockholmstrakten kan jag ge dig ett par tips om du vill.
 
Tyvärr bor jag i skåne...men annars tack...e de nåson som vet vilken branchorganisation uthyrarna brukar tillhöra tillhör??
 
daniel1143 skrev:
Tyvärr bor jag i skåne...men annars tack...e de nåson som vet vilken branchorganisation uthyrarna brukar tillhöra tillhör??
Det är ju oftast små företag, enskilda firmor eller en bisyssla i något byggbolag etc. Tror inte det finns någon speciell branchorganisation?

Välj någon som känns tryggare!
 
Om man försäkrar grävaren så är det ju i första hand brand/stöld eventuellt trafik försäkring om det är en hjulburen maskin som kan framföras på väg.
Om du som privatperson hyr en grävmaskin och gräver sönder något typ en telekabel så kan du inte försäkra dig mot det, och absolut inte maskinuthyraren är min uppfattning. Ett företag har ofta någon form av ansvarhetsförsäkring som täcker skador upp till 10 tals miljoner men med höga självrisker. Detta gäller då de varor och tjänster som företaget levererar. Så hyr du in ett företag som kör med grävning så ska dom ha en sådan försäkring.
Gräver du själv bör din hemförsäkring hjälpa dig med om du skickar grävskopan genom grannens växthus. Men det kan knappast uthyraren teckna en försäkring för.

Sen är det ju en fördel om maskinen du hyr iallfall är brandförsäkrad så du inte behöver betala maskinen om den brinner upp. :p

Tänker jag rätt?
 
cem77 skrev:
Om man försäkrar grävaren så är det ju i första hand brand/stöld eventuellt trafik försäkring om det är en hjulburen maskin som kan framföras på väg.
Om du som privatperson hyr en grävmaskin och gräver sönder något typ en telekabel så kan du inte försäkra dig mot det, och absolut inte maskinuthyraren är min uppfattning. Ett företag har ofta någon form av ansvarhetsförsäkring som täcker skador upp till 10 tals miljoner men med höga självrisker. Detta gäller då de varor och tjänster som företaget levererar. Så hyr du in ett företag som kör med grävning så ska dom ha en sådan försäkring.
Gräver du själv bör din hemförsäkring hjälpa dig med om du skickar grävskopan genom grannens växthus. Men det kan knappast uthyraren teckna en försäkring för.

Sen är det ju en fördel om maskinen du hyr iallfall är brandförsäkrad så du inte behöver betala maskinen om den brinner upp. :p

Tänker jag rätt?
Någon försäkring mot att man gräver som en tokstolle finns inte vad jag förstått. Vilket inte heller är så konstigt.

Det försäkringen täcker (ska täcka) utöver det du beskrivit (stöld) är skador på maskinen när du gräver. Du kanske gräver sönder maskinen på något vis, hydralprylar pajar, maskinen välter etc.
 
När det gäller hyrmaskiner och försäkringar finns det en gråzon har jag fått erfara. Jag hyrde en betongblandare som jag lyckades tappa från släpet på väg tillbaka till hyrfirman. Ramen blev sned och blandaren bedömdes som totalhavererad. Uthyrningsfirmans försäkring gällde inte för mig som hyresman och min egen försäkring gällde inte då det inte var min ägodel. Jag fick köpa loss den för egna pengar men lyckades få tillbaka det mesta på Blocket några dagar senare.
 
Redigerat:
Ska du hyra i skåne kan du hyra av byggman. Dom har bra priser och bra service. Ligger i Hässleholm och Hörby tror jag.
Minigrävare har dom en bobcat 316 den få du dra efter din egen bil om du inte har BE-Kort. Dom har större också.
 
M
Å tänk på att det kan ligga kablar av alla de slag i backen, så är du osäker, begär utsättning... För på din tomt, kan dom ligga på allt från 1cm, till flera meters djup...

magentis
 
Hej!

Här är ni inne på viktiga frågor som kan bli riktigt kostsamma om ni inte kollar upp vad som gäller.

Först och främst en minigrävare är ett motorredskap som kan transportera gods eller person. Där med är det per definition trafikförsäkringspliktigt. Det är ingen skillnad om fordonet framförs på väg eller terräng. Det är trafikförsäkringspliktigt.

Be ägaren visa upp försäkringsbrevet! Kan han inte det - hyr den inte!!

Delkasko, dvs brand, stöld, glas, mm täcker skador på maskinen, likaså kaskoförsäkringen/ vagnskadeförsäkringen.

Eventuellt kan ägaren ha valt till en maskinskadeförsäkring som under vissa förutsättningar täcker interna maskihaverier.

För traktorgrävare finns ofta möjlighet att teckna utökat ansvarsskydd för grävning. Den gäller för ägaren eller hans anställda i näringsverksamhet. Är osäker på om den skulle gälla för dig som privat uthyrare.

Antag sen att du är en händig privatperson som inte har egen firma med ansvarsförsäkring och att en granne ber dig utföra ett arbete mot ersättning. Se upp rikktigt noga! I den mån hemförsäkringen gäller så gäller den definitivt inte för något som kan betecknas som näringsverksamhet - avstå uppdraget och låt någon med eget företag göra jobbet!

Hälsningar Sture Castor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.