Väldigt bra sida, skoj att så många programmerar och trådar själva. Jag är i slutskedet av husbygget och har i dagarna beställt all knx utrustning från Merten. Jag kan känna att det blivit aldeles för dyrt, viste att det skulle dra iväg men inte så här mycket. När jag satte alla doser, och drog alla rör fattade jag inte styrkan med ett knx-system, så idag skulle jag ha gjort installationen annorlunda. Listar nedan vilka prylar jag köpt.

E1700500, FJÄRRKONTR FUNK DIST 5010, 1st
E1772008, SPÄNN FÖRSÖRJN 640 DIN-K, 1st
E1772021, BUSSKLÄMMA RÖD/M-GR, 1st
E1772080, GATEWAY I-BUS-FUNK INF, 1st
E1772106, SPÄNN FÖRSÖRJ 24V DC/1.0A, 1st
E1772151, TRYCKKN PLUS SYS D 2K PV, 6st
E1772161, TRYCKKN PLUS SYS D 4K PV, 17st
E1772171, TRYCKKN PLUS SYS D 6K PV, 1st
E1772362, ETIK ARK TRKN PLUS SYS D, 1st
E1772420, TRYCKKN GRÄNSSN 2K PLUS, 2st
E1772519, INSATS TRYCKKNAPP MED RTR, 1st
E1772551, MULTITRKN SYS D 4K RTR PV, 1st
E1772701, BRYTAKT 1X230/16 INF, 1st
E1772733, BRYTAKT 12X230/16, 4st
E1772766, UNIV DIM AKT 4X150W DIN-K, 5st
E1772767, UNIV DIM AKT 2X300W DIN-K, 4st
E1772840, IP TOUCH-SKÄRM, 1st
E1772842, GLASRAM DIA TOUCH-SKÄRM, 1st
E1772844, INSTABUS-MOD F TOUCHSKÄRM, 1st
E1805051, RAM ARTEC 1-FACK PV, 35st
E1805052, RAM ARTEC 2-FACK PV, 1st
 
Är i funderingar att gå in för KNX i min installation.
Har en fundering kring buskabelns dragning.
Går det att koppla ihop alla deltagare hur som helst bara de parallellkopllas?
Tex att jag drar en slinga med 4 sensorer i rad och en annan slinga med 3 sensorer som sedan kopplas ihop i skåpet och sedan in i försörjaren.
 
Ja, det går bra med både linje och stjärna. Varje bussdeltagare har anslutning för 4 par om standardkontakt används. Finns dock en begränsning på max kabellängd men den vet jag inte vad den är.
 
Ok...
Lite grundläggande principfunderingar kring matningen.

jord+nolla+fas dras till varje förbrukare men fasen går efter säkringen via kontaktorn.
Stämmer den enkelt beskriva principen?

En fundering kring all kabeldragning är om man kan använda jord och nolla till fler enheter i vissa rum för att slippa dra jord+nolla+fas till varje styrd enhet?
 
Ja det går att använda samma nolla och jord så länge de ligger på samma grupp. Skall flera grupper dela jord/nolla måste man tänka på areorna, det blir krångligt och inte bra.

Tänk också på att inte ha större säkring före brytaktorn/kontaktorn än vad kontakterna är specade till.
 
Gemensam N-ledare kan användas till L1, L2 och L3, men det vet ni säkert.

Har någon en princip ritning över en knx installation?
Jag tror att BUS-slingan skall dras runt till alla brytare i BUS-topologi, stämmer det?
Vad är maxlängden på slingan
 
Vad änvänder man för kabel till kommunikationen?
 
O
Har ett hus med en KNX installation och nu håller jag på att titta på lite ytterligare funktioner (det blir aldrig nog, eller hur...?)
Jag har blandat, men Merten i de centrala delarna (mycket funktioner i dem som tidigare påpekat), Gira SmartSensors och Jung roomcontrollers.

Är det några av er har kombinerat er installation med trådlöst? VIlka system har ni isåfall? Erfarenheter, saker att tänka på? Är det en-vägs eller två-vägs kommunikation mellan det trådlösa och KNX?

Är främst intresserad av att "förlänga" KNX installationen med lite trådlösa funktioner. Har allt eftersom hittat ett par ställen där jag skulle vilja ha en extra knapp (där det inte finns kabel dragen), skulle vilja ha en extra temperatur sensor på ett annant ställe och bryta/dimmra ett par lampor som inte är med nu.

Tittar även på att integrerar KNX med mitt nuvarande larm och lås system. Jag har ett "riktigt" trådbundet larmsystem, med rörelse-, brand-, glas- och magnetkontakter i stort sett över allt. Tänkte använda någon I/O modul(er) med 24V relä input och output för att kunna kommunicera. Någon som gjort något liknande och har några erfarenheter att delge?
 
Jag använder Hagers trådlösa system - Hager Tebis Radio - som komplement i min anläggning. Är väldigt nöjd med det.
Enheterna finns med tvåvägskommunikation. Aktorer och sensorer för infällnad i befintliga dosor, uttagsadaptrar mm. Programering sker trådlöst med separat programmeringsenhet, där man kopplar ihop in- och utgångar, scenarion mm. Kan även programeras via ETS.

http://hager.se/index.php?scr=1024&id=724
 
Finns här någon som har installerat Trend solid i knx system?

Jag är mitt uppe i att montera dosor, och vet inte riktigt vilka brytare och uttag jag ska välja.
Merten eller Gira har enkel-uttag, om man vill ha dubbelt så blir det dubbla dosor då eller?
Bör man placera dom vågrätt eller lodrätt?
Tex 3 facksram för tv, nätverk och VU?

Trend solid finns med låg insats som skall sättas i 1,5 dosa. Finns det någon nackdel med Trend solid? Blir misstänksam eftersom många verkar välja Merten.
 
O
Vad menar du med Trend Solid?
Menar du Trend flex med solid ram?
 
villafors skrev:
Finns här någon som har installerat Trend solid i knx system?

Jag är mitt uppe i att montera dosor, och vet inte riktigt vilka brytare och uttag jag ska välja.
Merten eller Gira har enkel-uttag, om man vill ha dubbelt så blir det dubbla dosor då eller?
Bör man placera dom vågrätt eller lodrätt?
Tex 3 facksram för tv, nätverk och VU?

Trend solid finns med låg insats som skall sättas i 1,5 dosa. Finns det någon nackdel med Trend solid? Blir misstänksam eftersom många verkar välja Merten.
Hej Trend solid är snygga, men de är något föråldrade i tekniken (läs scenarier mm). Schneider Electric har valt att satsa på Merten då det gäller knx tekniken (Elko fick ta IHC).
Merten har både enkel och tvåvägs uttag så det är bara att välja designtyp. Jag har valt System D.
De gånger man behöver sätta flera doser ihop, tycker jag att det är snyggast att sätta dem lodrätt, underlättar även vid möblering. Vid golv som du efterfrågar sätter man dem naturligtvis vågrätt. (Varför inte köra Eljos LexComHome system till Tele, Data, Ljud och TV)
När det gäller 1,5 dosa, tycker jag det bara finns fördelar. De bygger bara 11mm, och du kan ställa möbler direkt emot.
En ytterligare orsak att välja Merten är priset, de är utan tvekan det billigaste alternativet, och bästa supporten. Gira, Jung och ABB m.fl. ligger högre i inköpspris.

/ Erik
 
O
Vad har då Merten som inte en trendflex har
köper du en trendflex så behöver du ju inte bestäma dig för 1 knapp eller 4 knappar köp nu bestäm sedan eller ändra vartefter och vad jag vet (kör själv) så klarar den scenarier
Trendflex & Merten= KNX
 
En av de största fördelarna med KNX är ju att man kan välja blad så många olika tillverkare, och dessa är kompatibla med varandra. Detta tror jag är avgörande för att KNX blir det system som är framtidssäkrat. För att få lite volym bakom mitt förra utalande försökte jag hitta manualen till Trend Flex, men jag finner den inte. Men för att läsa manualen om Mertens tryckknappar kan ni följa denna länk:

http://www.merten.de/download/DL_doku/1815_1_0_Universal_Appl_GB.pdf

/ Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.