Vi håller på att renovera köket (har just nu 11 grader på första våningen efterosm vi slitit bort golvet och tagit bort all isolering). I alla fall - i köket finns det gammal pärlspont i taket och ny pärlspont på väggarna. Allt detta skall målas om. Jag har haft funderingar på att måla det med linoljefärg med lite grön umbra i (på rekommendation här ifrån). Idag är de dock målade med - förmodligen - vanlig snickerifärg. Går det bra att måla med linoljefärg över det? Läste på Gysinges sida och de verkar inte rekommendera det?
Vilken nyans skall man annars gå på i vanlig färg? Det skall vara vitt, men inte kritvitt - vill slippa den där gulnade vita färgen som det blir efter ett tag med kritvit färg.
 
"vanlig snickerifärg" är ju en aning vagt och kan ju mycket väl vara just linoljefärg. Hursomhelst brukar linoljefärg fästa bra på både plastfärg och modernare oljefärger så det fungerar förhoppningsvis bra.
 
I det här fallet är jag övertygad om att det INTE är linoljefärg. De vi köpte huset av är inte den typen som målade med linoljefärg. Med vanlig snickerifärg menar jag att man åkt och köpt en burk vit färg som det står snickerier på.
 
Hittade en liknande fråga på kulturhantverkarnas hemsida:

"Kan jag måla linoljefärg ovanpå en alkydoljefärg?
Ja, det går. Linoljefärg fäster på de flesta material men en alkydoljefärg åldras på så sätt att den blir hård och äggskalslik. Så småningom så orkar inte färgen "följa med" när underlaget (t ex trä) rör sig, då spricker den och flagnar. Då spelar det ingen roll om det sitter en bra färg ovanför."

Vad hade gysinge för argument mot övermålning med linoljefärg?
 
Man ska också tänka på att det är väldigt olika vad färger klarar beroende på om man målar inne eller ute. Färg inomhus utsätts för mycket mindre påfrestningar än ute. Ofta framgår det inte i "frågelådorna" om det gäller ute/inne.
 
Gysinge skrev så här. Så de har faktiskt delat på ute och inne. Men det låter ganska negativt vilket det än gäller.

Kan man måla med linoljefärg på annan färg?

Linoljefärgen kommer alltid bäst till rätt på trärena eller tidigare linoljefärgsmålade ytor. Färgen skall ju förena sig med underlaget och kunna bilda en stark yta. Inomhus brukar det vara mindre problem att måla på ”fel” underlag, men utomhus kan väggarna börja krita eller bli flammiga om inte tidigare färg tillåter linoljefärgen att tränga in ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.