Har bergvärme, golvslingorna är kopplade till samma slinga som elementen på värmepumpen.
Jag förstår inte riktigt hur systemet fungerar och har lite frågor som någon kanske kan svara på.

Så som jag förstår det :
Den övre raden är (till) ledningarna till golvvärmen (shunt med 3 ledningar/slingor)
Den nedre raden är (retur) från golvvärmen (shunt med 3 ledningar/slingor)
Röret med den vita knoppen nere till vänster på bild är ledningen med varmvatten från värmepumpen
Röret till höger om det är returledningen till värmepumpen med en grå ”grej” på

Fråga:
Varför sitter det justerrattar på returen (nedre raden med 3 ledningar) och när använder man dessa.
Vad är den grå ”grejen” för något ? En termostat så att man kan strypa returen, men vad skall det vara bra för?
Antar att den ”vita knoppen” också är termostat, varför vill man strypa flödet där värmen kommer in?

Varför är cirkulationspumpen till elementen (röda pumpen) samt cirkulationspumpen (den svarta) drar åt varsitt håll, i mina ögon så borde pumpen till slingorna sitta efter pumpen till elementen för att flödet skall vara åt samma håll.

Hoppas någon kan svara på detta
Mvh/Magnus
 
  • golvvärme1 copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • värme1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid första anblicken ser det rörigt ut. Jag vågar inte säga vad som är rätt eller fel.

Men om vi börjar med dina golvvärmefördelare (de stora mässingsklumparna som dina golvvärmeslangar sitter fast i) så tycker jag att de borde byta plats med varandra.
(om du säger att den övre idag är tillopp och den undre retur)

Det ser ut som att den övre har justeringsvred för injusteringen, och de brukar sitta på returen.
Det ser ut som att den nedre har avstängningsrattar och där brukar man kunna montera ställdonen till rumstermostaterna, om man vill ha sådant. Och de brukar sitta på tilloppet.
Dessutom verkar ventilerna till fördelarna vara stängda, men de kanske ska vara så vi fototillfället. Vad är det för rör som sticker av uppåt före golvvärmefördelarna? mer golvvärme, eller bypass?

Sen ser blandningspunkten (shunten) till golvvärmen rörig ut. Jag fattar inte hur det är tänkt att den ska fungera såsom rören är kopplade nu.

Sen ser jag inte blandningspunkten till radiatorerna (var är den shunten?)

Jag skulle vilja se mer bilder där man kan reda ut hur alla rören hänger ihop.

Du kommer säkert att få hjälp.
Men vid första anblick tycker jag det ser rörigt ut.

Upplever du några problem med värmen?
Tycker du att elementen och golven blir varma som de ska.
 
Redigerat:
Det brukar sitta "strypningar" på returen för att göra en grundinställning av flödet, olika längd på slingor osv,,,
Sen på tilloppet sitter termostater, inte sällan fjärrstyrda, för den reglering av temereturen som man för tillfället känner nödvändig..
Eller är det tvärtom ? Flödesstrypning på tillopp, och termostat på retur ??
Nåja, den principen kan jag tänka mig att det är....
Sen angående pumparna, så varken ser jag, eller hänger med riktigt, men det ska väl vara två oberoende slingor raddisar och golvvärme, du ska väl kunna stänga det ena helt, utan att det andra påverkas..

Har jag fel så är det snart någon som med glädje rättar mig....
 
Redigerat:
Ser som sagt lite skumt ut, men kan det vara så att radiatorn är fullt öppen, dvs den är inte strypt då flödet gärna tar den enklaste vägen och golvärmeslingorna får för lite flöde?
Känn om elementet är lika varmt uppe som nere?
För stort flöde till radiatorn tar över slingan som i sin tur blir sval.
ser ut som tempgivarna visar lika mycket in som ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.