Jag var ute och fyndade lite, köpte en strömsnästank busbilligt och fick en annan tank på köpet...
Problemet med tanken jag fick på köpet är att varmvattenberedaren är trasig.
Räcker det att jag pluggar varmvattenberedarens anslutningar och använder den som en tom-tank? Inget problem med övertryck i vv-beredartanken?
Tanken är på 500l, 120vvb och 380l vattenvolym, blir det en 500 literstank eller en 380 literstank med beredaren pluggad?

MVH Tomas Westrin
 
Hej och välkommen till forumet! :)
Jag vet inte om det kan bli några speciella problem med en trasig VVB i en ack.tank men jag har svårt att tänka mig att det skulle bli några stooora problem.
Det kan inte bli övertryck i VVB eftersom det blir samma tryck i VVB som i ackumulatrortanken. Om det är så att den är i ack.tanken VVB är trasig...och i det fallet så blir det ju en 500 liters tank. Beroende på hur stort hålet är kan det ju ta lite tid innan VVB är full med systemets vatten och du kan komma få efterfylla lite kanske.
Vattnet som kommer in i VVB kan ha svårt att cirkulera ut i systemet så det vattnet kommer ha en "tröghet". Det kommer bli varmt lite senare och hålla värmen lite längre (kan jag tänka mig). Hur stort problem det är kan man ju fundera över och det finns nog lite olika teorier kan jag tänka mig. Men jag tror inte att det något större problem i det stora hela.
 
Tack och bock!

Då använder jag denna tank då.
Då blir'e 1500l på en CTC Total, ihop med 120 l vvb i pannan får jag nog elda två dar för att få tankarna fulla ;). Huset jag hade tidigare hade en arimax 35 med 1500l, då behövdes en fyllning (181l ved) för att köra tankarna från 20 till 95 grader.... Misstänker att totalen behöver något mer än 181liter ved för att fylla tankarna
 
se till att vvberedaren blir full med vatten innan du pluggar, annars kan det ta en evighet att lufta systemet.
 
Bra idé, tack
 
Ja det är bara en avluftare som behövs på anslutningen på/till vv beredaren, Den utgående ska den sitta på..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.