Hej !

Har skaffat mig en Fein skruvautomat och behöver lite råd om skruv.

Jag skall bygga ett hus och garage med utegips, osb och vanliga gipskivor som skruvas i träreglar.
Eventuellt också spånskivegolv.
Vilka skruv skall jag skaffa till dom olika skivorna, dimensioner och eventuellt vilka band passar bäst till Fein?

Vart köper jag dom till bästa pris?
Bor i Göteborg.

Sen undrar jag om någon kan uppskatta så gott det går, hur många skruv det borde gå åt till ett garage på 6x8 meter samt ett hus på ca 174m2 i 1-3/4 plan

http://www.fiskarhedenvillan.se/addition/house/house.php?house_id=66&pageId=435&rid=338

MVH
/Dan
 
ca 2 kvm / skiva (900x2500)
och man ska ha ca 20 skruv / kvm

30 mm gipsskruv till innegipsen

pappspik ca 35mm till utegipsen

ca 20 spånskive skruvar 55 mm / kvm till spångolvet

ca 20 skruvar / kvm till osb

till osb kan du köra samma till spångolvet men du kan också köra kortare
 
Ok tack för svaret.
Där lärde jag mig nått nytt angående utegipsen, man kan tydligen skruva men då skall det vara med platt skalle som inte får försänkas i gipset..

Angående mängden så undrar jag om nån har en ungefärlig känsla för hur mycket skruv det går åt till ett hus i liknande storlek, 2000, 5000, 10000 eller ännu mer.
Man kan givetvis räkna ut det efter hur många skruv det skall sitta per kvadrat, men då har jag att göra hela kvällen.

/Dan
 
Jag har provat två olika typer av bandad skruv till min Fein-automat, Essve och K-Rauta's egna skruv (250:- vs 100:-/pkt) och lyckligtvis så funkar K-Rautas band bäst. Essves band har för tjurig plast i sig vilket leder till att bitsen fastnar i detta och då lossnar från maskinen -riktigt frustrerande!
Jag har även bytt bits till en nedsvarvad modell som min brädgård nosade fram någonstans. Jag tror dock att K-Rautaskruven funkar med även originalbitsen.
 
ACME skrev:
Jag har provat två olika typer av bandad skruv till min Fein-automat, Essve och K-Rauta's egna skruv (250:- vs 100:-/pkt) och lyckligtvis så funkar K-Rautas band bäst. Essves band har för tjurig plast i sig vilket leder till att bitsen fastnar i detta och då lossnar från maskinen -riktigt frustrerande!
Jag har även bytt bits till en nedsvarvad modell som min brädgård nosade fram någonstans. Jag tror dock att K-Rautaskruven funkar med även originalbitsen.
Det låter ju lovande, synd att dom inte har så mycket skruv att välja mellan
 
Jag tror att till en övervåning, i ett hus på ca 185m2, gick det åt ca 6000 gipsskruv, med gipsplank i taket, fast jag kan minnas fel
 
Det låter som att jag kan köpa minst 8 000 gipskruv utan att köpa på mig för mycket iallafall.
Jag skall iofs inte skruva något takgips men det är ganska mycket väggar i huset.
 
Jag vet inte vad bandad kostar, men lös skruv på biltema spelar det ingen roll prismässigt om man köper nåt tusental extra,
Annars kan du väl börja med 4-5000, och handla mer när du ser vad som går åt...
 
Har någon provat Biltemas bandade skruv i Fein?
 
Fritz2 skrev:
Har någon provat Biltemas bandade skruv i Fein?
Tro det eller ej men biltema har pz2 på sina bandade skruv.
Harald Nyborg har skruv billigt.
Tobbe
 
Någon som har tips på var man får tag på långa pz2-bits?

Letar efter något som passar Makita BFR550, har för mig att de är 15-16cm långa men annars som vanliga bits, alltså inga gängor eller nåt.
 
Om nån har långa PZ2 bits i Sverige så är det nog Lobomatic.
 
Ok, det fick bli eBay från England. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.