Jag ska sätta gipstak i garaget, nu undrar jag om man kan använda vanligt gips eller om man ska takgips, vad är skillnaden ? Vilket cc-mått ska man ha mellan glespanelen i taket ?
 
Vanlig gips funkar finfint. c/c 300 på glespanelen. "Takgipsen" är oftast 60 cm breda och i lite andra längder.
 
Takgipset är väl lite lätare att hantera än vanliga 90 eller 120 breda om man saknar en bra lyft eller starka kompisar och priset skiljer väl per kvm.
 
Värför ska du sätta gipstak i ett garage? Brand är väl den enda anledningen som jag kan tänka mig.

Vanligt är dock c/c 600, beroende på konstruktionen.
 
Redigerat:
Ja, vad föreslår du som blir billigare och snyggare? Det är väl vanligt med gips i taket på ett garage!
 
Gips fungerar som sagt bra som brandskydd (den brinner inte), speciellt om garaget är ihopbyggt med huset. Garaget och huset blir då två brandceller, dvs huset står kvar om garaget brinner ner.

Gips kan också sättas med 1200 skivor, kostar ca 100:-/skiva 1200x2400.
Plywood t ex kostar det dubbla.

Men om du har ett ouppvärmt, friliggande garage, varför ska du då överhuvudtaget sätta en beklädnad på insidan?
 
65kr på byggmax för gipsskivor är suveränt. Jag röstar för gips! Ska du inte skruva massa i taket funkar det utmärkt och man täcker en stor yta snabbt.

men ta med dig ett par kompissar. De är tunga. Satte upp renoveringsgips på ett tak häromdan. Halva vikten. Men jäklar va det tär på armarna =)
 
tyvärr du inget val om garaget är ihopbyggt med huset då måste du ha gips i taket, och dubbelgips väggen som vätter mot
huset för att klara byggnormerna.....
Jag satte de fasade skivirna som är 120*60 dvs du behöver inte spackla skarvarna utan du får ett rutmönster i taket.
Det blev snyggt och va lätt att montera...
/
M
 
Kan bara hålla med trojlee. Kortplank från Cheapy körde jag i mitt garage och det blev kanonbra. Ser lite lyxigare ut än slätgips och mycket lättare att hantera. Dock så kräver det glesning på cc60 samt att det är lite dyrare men inga stora kostnader på ett garagetak.
 
Kan man inte köra cc 60 om man ska gips i taket ?
Räcker det med renoveringsgips i taket eller är det för tunt ?
 
Vid 600 c/c riskerar du att få häng mellan läkten, 300c/c är bra, läkten är inte så himla dyr heller,
då får du lättare att skruva lysrör eller nåt också,
Renoveringsgips tror jag är dyrare än "ordinärt" och det är nog ännu känsligare för "häng", inbillar mig att det är tyngre än ordinärt, per mm tjocklek, fast kan ha fel..
 
Redigerat:
renoveringsgips äralldeles förskört att hänga i taket om du inte skruvar det mot spåntad tak.

vanligt ekonomigips kostar ju under 70kr skivan. renovering runt hundringen.
 
I mitt inbyggda garage (sutteränghus) blir det fullsiolering 220mm + dubbla takgips (brand+normal) samt brandventil vid frånluften.
 
Hej!
Vanlig gips går helt fint att andvända i tak på c/c 60, men man måste sätta läkter så
man kan sruva på alla kortsidor. Så lägger man gipsen i murstensmönster så inte alla ändskarvar kommer på en linje.
Och så är det verkligen värt pengarne och hyra en gipslift för tak! Då hänger plattan i taken medans man i lugn och ro skruvar (10-15cm imellan)

-Niklas
 
Det är så lite jobb att läkta upp för cc 30 så gör det och hyr som sagt en lyft. Billigt och du har axlarna kvar i livet dagen efteråt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.