Jag har sett flera murade lättbetongtrappor men aldrig satt mig in i hur de är konstruerade samt hur man enklast bygger dom. Har hört att "stegen" kallas för trappbjälklag vilket jag antar är någon slags armerad platta, men har även sätt mer balkliknande trappsteg på Ytongs tyska sajt:

Produkte - xella International GmbH
Anwendungen - xella International GmbH

Någon som har murat upp en trappa på detta sätt som kan förklara hur man gör och vilka produkter man använder. I mitt fall är den en U-trappa (som på fotografierna) som är intressant så jag är alltså även ute efter tips på hur man konstruerar vilplanet.
 
  • lättbetongtrappa sida.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lättbetongtrappa bakifrån.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är att mura upp tre stycken parallella trappformade väggar, på vilka man sedan monterar trappsteg och avsats. Trappsteg i olika längder/bredder kan man köpa på t ex Bauhaus.
 
  • trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
isolde skrev:
Enklast är att mura upp tre stycken parallella trappformade väggar, på vilka man sedan monterar trappsteg och avsats. Trappsteg i olika längder/bredder kan man köpa på t ex Bauhaus.
Det var så jag gissade att man gjorde, men det är att man (väl) murar vidare ovanpå "trappblocken" som jag tycker är lite lurigt. Hamnar inte väldigt mycket tyngd på trappblocken då?

"Mittenväggen" i en U-trappa känns också lite lurig, men det kanske inte är några konstigheter att mura en till trappformad vägg som står på trappblocken i den låga delen så att säga?

Vad händer om en av trappväggarna egentligen är en bärande innervägg? Då antar jag att man inte kan låta trappblocken gå hela vägen igenom den bärande väggen och sedan mura vidare med bärande block ovanpå trappblocken eller? Om inte, murar man i så fall en speciell trappvägg intill den bärande väggen - bara för att trappan skall bäras upp av något?
 
  • trappa - murad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappsteget: är det också av lättbetong? Kan man ha flera steg höjder på svängen eller är det plan? Vi har trappöppning 2.1x2.1 med 16 steg så 8 steg måste få plats på avsatsen. Är det ngn som har byggt så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.