Hej!

Måste bara ventilera det här. Vi håller på att isolera övervåningen på vårt 1,5-plans hus. Hittills har vi fått upp all isolering men ångspärren är inte klar. Den håller jag på med nu men det tar ju ett tag att tejpa allt. Min fundering är om det finns risk att få kondens mot luftspaltsskivorna medans man håller på? Det är ångtätt från nedervåningen så någon luft därifrån läcker inte upp, men eftersom det nu är mindre isolering i mellanbjälklaget så blir det några grader varmare på övervåningen jämfört med utetemperaturen. Tjockleken på isoleringen är 30cm i snedtaket och 50 i taket. Jag kände mot luftspaltsskivan igår men där är det torrt än så länge i alla fall. Jag känner mig lite orolig. Vad tror ni?
 
Redigerat:
Fuktvandring är alltid från det kalla till det varma. Därför kan inte fukt vandra ut i det fria om det är kallare ute än inne. Det är alltså ingen fara.

Oberoende på det undrar jag varför du isolerar med mineralull. Nu är det ju redan för sent för dig, men undvik mineralull nästa gång med tanke på mögel och dåligt inomhusklimat. Använd istället något av alternativen, träull, foamglas, naturfiber eller liknande.
 
Tack för svaret. Anledningen till att det blev mineralull var att husfirman (LB-hus) använt det i resten av huset. Det mesta av isoleringen skulle man lyfta upp från bjälklaget och istället sätta i snedtaket. Så det blev ganska naturligt. Men vem vet vad det blir nästa gång man bygger...? Plasta igen allt är ju förresten nästan kul om man jämför med att sätta upp själva isoleringen.
 
Hoppas att ni hade andningsskydd över mun och näsa samt duschade och tvättade kläderna direkt efteråt.
 
Lita på det....
 
Jag skulle ytterst försynt vilja påstå att n_arks påstående om fuktvandringen är felaktigt, fuktvandringen sker från den varma fuktigare luften till den kalla torrare, då ångtrycket strävar efter att jämna ut sig, problemet som då uppstår, är att en bit in i isoleringen kyls den varma luften ner, och kan då inte bära samma fuktmängd längre, utan kondenseras i isoleringen,

Däremot så tror jag inte det är någon större katastrof att det tar ett tag att få det tätt.
Så småningom torkar det ut, och om det inte tillförs ny fukt så förblir det sedan förhoppningsvis torrt.

Med varm fuktig/kall torr luft så menar jag inte Rf, utan att varm luft med lägre Rf , än kall luft med en högre Rf, kan innehålla mer fukt..
 
Redigerat:
F
Mäster skrev:
Jag skulle ytterst försynt vilja påstå att n_arks påstående om fuktvandringen är felaktigt, fuktvandringen sker från den varma fuktigare luften till den kalla torrare, då ångtrycket strävar efter att jämna ut sig, problemet som då uppstår, är att en bit in i isoleringen kyls den varma luften ner, och kan då inte bära samma fuktmängd längre, utan kondenseras i isoleringen,

Däremot så tror jag inte det är någon större katastrof att det tar ett tag att få det tätt.
Så småningom torkar det ut, och om det inte tillförs ny fukt så förblir det sedan förhoppningsvis torrt.

Med varm fuktig/kall torr luft så menar jag inte Rf, utan att varm luft med lägre Rf , än kall luft med en högre Rf, kan innehålla mer fukt..
Precis så är det. När det blir tillräckligt kallt så kondenserar vattnet i isoleringen. Med ökad vattenmängd i isoleingen så blir isoleringsförmågan sämre vilket medför att succesivt så flyttas kondensationspunkten närmare och närmare varma sidan längre in i isoleringen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.