Hej alla!

Har en relativt brådskande fråga och skulle behöva er input.

Jag och min fru har skrivit kontrakt på ett fantastiskt hus från 1934. Idag skedde besiktningen och huset är i mycket gott skick, förutom vad avser vinden.

Besiktningsmännen (ja, de var två) konstaterade att de sex nedersta brädorna som ligger under pappen behöver bytas ut då de är rötangripna. Detta känns inte som någon stor grej då vi ändå tänkt byta ut pappen.

Vad som däremot är lite jobbigare är att cirka 40 % av takstolarna är så pass rötangripna i nedre delen att även dessa behöver bytas ut (har förstått att man kapar av en del av den gamla takstolen och sätter dit ny).

Håller för närvarande på att jaga efter hantverkare för att få en offert på vad detta kan kosta. Har någon erfarenhet av detta? Vad bör det kosta att byta delar av takstolarna?

Frågan är något brådskande då vi måste framställa krav på prisavdrag (eller häva avtalet) inom en vecka från idag.

Tacksam för all input!

//Martin
 
Behövs mer information för att kunna göra en uppskattning. Vad är det för typ av takstolar? Vinkel på taket? Hur stor yta? Är det 40% på samtliga takstolar eller 40% av alla takstolar som är angripna?
 
Sorry att jag var otydlig. Golvytan på vinden är uppskattningsvis 60 kvm med sluttande tak på alla fyra sidor. Taket sluttar relativt brant och skulle uppskatta den totala takytan till cirka 100 kvm.

Det är 40 % av alla takstolar. På de som är värst ansatta går rötangreppen 3-5 dm upp från golvet. 3/5-delar av takstolarna är alltså ok och behöver inte åtgärdas.

Takstolarna är i trä (jag är fruktansvärt dålig på sånt här), skulle uppskatta storleken till 3 dm x 1 dm.

Tack
 
Redigerat:
Det låter som ett hyfsat kvalificerat arbete att byta en del av takstolen men ändå låta den behålla hållfastheten. Sannolikt är det smidigast att göra allt dvs byta rutten råspont, tak och ruttna delar av takstolar samtidigt. Svårt att veta vad det skulle kosta. Dessutom får man nog vara beredd på att det kan finnas mer fukt än man hittat just nu. Kanske i bjälklag eller väggar. ?
 
Jag är inte riktigt med på beskrivningen. Det som troligen kan bli riktigt dyrt är om man måste riva mer än bara murket tak för att komma åt att reparera takstolarna. Dvs om det murkna ex. går in i väggar inomhus, eller in i golvet.

Går det bara att komma åt att arbeta där det skall lagas så tror jag att själva reparationen av 4 -5 takstolar som det låter som, borde gå på max ett par dagar (fast du skall kanske räkna med 2 gubbar så, säg en manvecka). Materialmässigt så kostar virke till det här typ under 50kr/m. Skulle det behövas limträbalkar, så kanske det handlar om 200kr/m. Dvs det är inte fråga om dramatiska materilakostnader. Ev. måste det dit en byggnadsställning, kan kosta från ett par tusen uppmot 20 000, beroende på storlek. Men det måste troligen ändå dit för takbytet som du hade planerat.

Om arbetet däremot kräver ingrepp även inomhus, eller om det i största allmänhet är svårt att komma åt. Då kan det säkert kosta 100 000 mer än min uppskattning.

Att laga takstolar kan vara en känslig operation, om det är skador på "strategiska ställen" på takstolarna, så bör du anlita en byggnadsingenjör som får anvisa hur reparationen skall gå till. Ofta måste man skjuta in kanske 3 - 400 spik på ett par meter, de skall spikas i bestämda mönster för att ge en bra hållfasthet.

Du bör anlita välrenomerade snickare, inte första bästa billiga snickare. Detta är ett avancerat arbete (eller rättare sagt, det kanske är avancerat. Då gäller det att din snickare inser skillnaden, och kanske när det är dags för honom att be en ingejör om råd).
 
Tack så mycket för all input!

Jag har hittat en bra snickare med mycket goda referenser (både från privatpersoner och från fastighetsbolag). Det pris han lämnat avseende takstolarna stämmer väl överens med indikationen jag fått av er. Däremot tycker jag att han verkar dyr på själva takjobbet (dvs. byta papp, läkt och pannor). För detta jobb vill han ha 180 000 ex moms (han uppskattar takytan till 115-120 kvm). Anledningen till att det skulle vara dyrare än vanligt är att det är fyra taksidor (och således fyra taknockar). Vad säger ni - försöker han blåsa mig?

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.