K
Trä har λ 0,14. Lättklinkerblock λ 0,20

Sen kan man vara lite petig och säga att Byggmax säljer inte lecablock utan lättklinkerblock eftersom de inte tillverkas av maxit som äger varunamnet Leca. Samma med frigolit där produkten heter cellplast och frigolit är varunamn :)
 
Jag har murat ett pannrum med Finjas Ergothermblock (290 mm), differensen på längd/höjd var ca +-10 mm och bredd +-5mm.
Några block var också "banan formade" så även om man betalar lite mer så behöver det inte innebära att man får kvalite.
Har nu köpt 2 pallar med "vanliga" murblock från Finnja (150 mm) så jag snart vet jag hur dom är.

Mvh Peter
 
K
Måtttoleranser finns det på alla produkter. Tillverkarna specificerar sånt i sina produktblad.
 
Vet någon hur kvaliten är på leca block från Polen, är dom kända för att göra block där, någon som vet?.
 
Är man osäker på om tryckhållfastheten i Byggmax-blocken är tillräcklig och bara ska använda blocken till en sockel så verkar det bättre att köpa äkta Leca från tex K-rauta eftersom prisskillnaden är obetydlig (20 jämfört med 27 kronor per styck för måtten från ursprungliga inlägget).
 
hej
fiunderar på att byffa stall i lecablock från byggmax det ska gå åt ca 1000 stenar så priset har betydelse.
isoleringsvärdet bryr jag mig inte om men om hästen sparkar går den då sönder för att den är sämre på byggmax och håller tryckfastheten att mura 3 m hög vägg eller ska man köpa dyra stenar??? hade tänkt satsa mer på murmedlet mellan stenarna istället är detta helt fel?
mvh
 
injonil skrev:
Är man osäker på om tryckhållfastheten i Byggmax-blocken är tillräcklig och bara ska använda blocken till en sockel så verkar det bättre att köpa äkta Leca från tex K-rauta eftersom prisskillnaden är obetydlig (20 jämfört med 27 kronor per styck för måtten från ursprungliga inlägget).
Om du tycker att 35% är obetydligt kan jag sälja lite block till dig.

/ Fredrik
 
Jag köper "Leca" block från byggmax, och har inte märk någon skillnad på kvalitet, mot andras. Tycker tvärt om att Byggmax blocken håller hög kvalitet, så man undrar vem som tillverkar dom?
En sådan undran fanns också förr, om vem som tillverkade IKEAs laminatgolv, jo det är samma som Pergo.

Det skulle inte förvåna mig om det är Lecablock som säljes hos Byggmax numera, då blocken är exakt lika. = ingen skillnad på utförandet. Ser man tillbaka på cementblocken (suggor) så finns det ett stort antal olika utföranden =hålens placering. Men inte när det gäller Leca blocken, de håller samma mått. När det gäller Byggmax murbruk, tycker jag även detta funkar bra, men inte precis billigt.

Kollar man priset på virke hos Byggmax, tycker jag de har höjt detta till samma nivå Bejers håller
 
K
Lättklinkerblocken som säljs på Byggmax tillverkas av Finja.
 
ktm250 skrev:
Lättklinkerblocken som säljs på Byggmax tillverkas av Finja.
Tack. Jo jag misstänkte det, då kan man lungt köpa dom hos Byggmax, för då är dom kanske inte så dåliga ändå:D;):eek:
snopet för dom som köper dyrt hos proffsbutiken..........
 
Jag handlade riktiga Lecablock från Maxit på Cheapy för 19,95 / st. Den lokala bygghandeln ville ha 33,75 / st och rabbaterar inte ett öre fastän man vill beställa många, tvärtom så vill de slänga på 50:- i pallavgift om man köper ett större antal.
Personligen tycker jag att Maxitblocken verkar mer "välgjorda" än Byggmax block... och priset är ju samma.
 
Lite off..men ändå priser. Skulle köpa 36 säckar cement (Finja) av min lokale bygghandlare, och har tidigare med rabatt, betalat 42:-/25kg. Men nu hade plötsligt allt stigit i pris, och handlaren ville ha 59:-/25kg. Efter mycket snack....fick jag handla dom för 52:-.
Några dagar senare fick vi nytt reklamblad från Silvan, som ligger några kilometer från min bygghandlare, med erbjudande om 25kg cement (Cementas) för 34.95/25kg.
Får väl tipsa bygghandlaren, att denne får cykla bort till Silvan och handla i fortsättningen, om han vill tjäna bra på sin verksamhet:D
 
hempularen skrev:
I tidigare trådar har det talats om att de har dålig tolerans på måtten, tydligen så stora toleransfel att det skulle kunna vara svårt att få till en rak murning.

Har dock ingen egen erfarenhet av det. Kanske läge att åka dit och kontrollmäta några block
Kan inte bli rakare än ett snöre
IMG_0461.jpg
 
K
saturnus skrev:
Tack. Jo jag misstänkte det, då kan man lungt köpa dom hos Byggmax, för då är dom kanske inte så dåliga ändå:D;):eek:
snopet för dom som köper dyrt hos proffsbutiken..........
Kanske, kanske inte. Beror ju lite på vad man ska göra också eftersom det knappast är första handssorteringen som säljs hos Byggmax och att tryckhållfastheten är lägre.
Vart man handlar är ju upp till var och en, helt enkelt.
 
för en "amatör" som precis sitter och ringer omkring och kollar priser på "leca"
vad är det för skillnad på 2 & 3 mpa då?

skall köpa 1300 sten och billigaste priset är nu 2 kr dyrare än hos ex cheapy. och 2 kr på 1300 sten är ganska relevant i mitt fall då jag inte är gjord av pengar!

även om man får vad man betalar för. så är de ju ingen skyskrapa jag skall bygga.
utan ett stall och ett garage. med förhöjda takstolar som kommer att innebära en övervåning.
skulle detta innebära att jag skall strunta i cheapy och handla av ex beijer eller woddys eller liknande?

även om dessa pengar inte utgör så mycket i det stora hela som sagt. men i dessa tider är de väl inte fel att vara ekonomisk?? eller?

tacksam för svar!!. tips om billig leca mottages tacksamt :D
mvh Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.