Hej!
Är ny här har suttit och läst mycket här och börjat tänka lite..
Mitt hus är på ca:200m2 i två våningar med isolerat loft/föråd där ventilasjonsaggregatet sitter.
Det är ett Flexit aggregat som återvinner utluften(kryssväxlare)

Det jag undrar är om jag ledde utluten in på vinden på vintern istället för rakt ut så borde ju det värma luften runt aggregatet? och loftsutrymmet?

Och nu till den egentliga frågan.. så har jag suttit och läst en del om solluftfångare och undrar om man inte kunde laga en 1.2-2m2 stor "kasset" som aggregatet sugde "inluften" genom på vintern?
Jag menar att då borde ju hela aggregatet fungera bättre och elkassetten som är termostatstyrd jobba mindre?

Eller blir det mycket jobb för ingenting?
Kom med inspel!

Mvh Niklas
 
nikkke skrev:
Det jag undrar är om jag ledde utluten in på vinden på vintern istället för rakt ut så borde ju det värma luften runt aggregatet? och loftsutrymmet?
Gör inte det, utluften (eller avluften) är full med fukt och kommer förstöra din vind.

Angående solfångare på intaget ger det nog väldigt lite effekt.
 
Det med fukt på loftet är ju prolemet med det.. synd att bara att blåsa ut värmen..
(har ju förstås blivit återvunnen en gång genom aggregatet)

Men det med solfångare på inluften borde ju ge lika mycket "vinst" som plassering var som helst annars, fördelen borde ju bli att värmen fördelas ut över huset och bättre verkningsgrad på aggregatet?
 
Det är en lysande ide du har om att dra luften genom en enkel solfångare. Här är en länk som du borde läsa igenom.

http://www.24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=490&st=0&sk=t&sd=a


Saxat: Istället för -1,2 grader kommer det nu +47 grader in till värmeväxlaren
Då har jag ett rejält luftflöde också.(1 november)
 
Redigerat:
Se där ja! kul att någon provat!
Nu är det bara att börja kolla om jag kan få till någon lämplig plassering.. enda väggen som fugerar är syd väst vänd så jag ska kolla solförhållanderna där!
 
Eftersom du redan har ett fläktsystem som suger in luften, behöver du dessutom ingen extra fläkt till din luftsolfångare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.