Huset: byggt -54 120kvm 1½ plans med källare, vattenburna radiatorer
Panna: CTC 265B Olja/ved från -74, ack-tank med patron, öppen spis
Familjen: 2 vuxna 3 barn

Har nyligen köpt kåken och flyttar in efter nyår, men vi vill vara där på helgerna och mecka lite. Problemet är att när vi åkte dit på tillträdesdagen så var det 11-13 grader, inte så lustigt att måla och så i det :)
Det finns ingen olja och jag kan ingenting om att elda med ved. Visserligen är det väl bara till att slånga in ett par klampar och vänta (nästan), fast problemet blir ju att vi bara skulle kunna åka dit en snabbis på fredagen för att sedan vara där längre på lör-sön.

Så, hur fasen ska vi göra..

Olja har man ju noll lust att köpa, har dessutom noll koll på hur lite som hade behövts för en kort periods eldande.
Funderat på 2kw byggfläktar eller liknande, 1 i källaren 1 på entreplanet, vinden är inte nödvändig.
Eller ska man ta och trycka in en pelletsbrännare omgående? Vi kommer troligtvis byta pannan till det fast hade helst inte lagt ut hela pengen denna säsongen. Jag är elektriker och allmänt händig fast inom det vattenburna är jag nollställd i stort sett.

kommentera gärna!
 
Fläktar låter väl som smidigaste lösningen just nu..
 
...eller att du köper diesel på stora dunkar och stoppar ner slangarna.
 
Jaså kan man köra på vanlig diesel..
Hur mycket kan man uppskatta förbrukningen till?
 
Svårt att säga. ;-\ Det är ju många faktorer som spelar in t.ex. fastighetens storlek, isolering, önskad temperatur m.m.
 
Jag skjuter lite från höften, men om jag inte minns fel så får man ut 10000kWh ur 1m³ eldningsolja/diesel -> 10kWh/l.
Mitt hus som är "en bit" norr om dig drar 100-150kWh/dygn då det är -15 - -20.
Så en grov skattning blir ca 10 liter/dygn.

Vi får väl se om det är någon som tycker jag har räknat som en klant (det har ju hänt förr).
 
Nja diesel i all ära 10 liter =11-1200 spänn.....Skulle nog dunkat i en pellebrännare i så fall....Kan ju användas i den nya pannan efter typ 1.5 år eller nåt ...då är den inbesparad redan också? --jämte oljan...Om du tänkt elda pelle sedan....förståss....Tryck in en kasett i öppna spisen när ni hittat in ordentligt i huset så har ni bra verkngrad +bra komplement till framtida värmekällor....

Mvh
 
Vi har haft vårt hus utan uppvärmning och renoverat i ett par år nu. Det går en magisk gräns någonstans vid 15 grader. Då känns det OK att jobba. 12 grader är kallt. Vi har kört med en byggfläkt och ett fristående oljeelement.

Man behöver ju belysning också. Det finns billiga 500 eller 1000w lampor, som förutom att de lyser bra ju faktiskt värmer en hel del också.
 
H
Beror väl helt på vilken uppvärmning du ska ha senare.
Byggfläktar och brännolja låter lite som THORN HyrTV:s klassiska devis. "Hyr först köp sen"

Jag skulle börja spara pengar på en gång. Luftvärmepump i nedervåningen eller pelletsbrännare i pannan.
CTC 265 är enkel att installera pellets i, blir sällan några problem. Varmvattnet får du på köpet under byggtiden och vattenburen varme är ju trevligare under reparation än en fläkt som blåser runt spån och damm.
Om 2-3 år kan du byta pannan och behålla brännaren.
 
Jaha här svänger det fort..
Sambon var i huset idag med sin mamma och då var det varmt i radiatorerna?! :eek: Vafan när vi var där i måndags var det 12 grader..:confused: Och jag som var iväg idag och köpte 2kw fläktar för att lösa det akuta (meckandet på helger innan flytt) :p


Jag får helt enkelt sätta mig ner vid pannan till helgen och fundera lite. Går den trots allt på el också så kanske vi kan leva med det till sommarn och sedan stoppa in pellets till hösten som planerat.

Tack för era åsikter.
 
Själv hade jag satt dit ett par fristående oljeelement, inga spån som far runt i luften. Dessa kan ju stå på när ni inte är i huset. Lycka till!
 
PX-21 skrev:
Nja diesel i all ära 10 liter =11-1200 spänn....
Jämrans dyr diesel ni har i Norrland. Här kostar 10 l bara 100 spänn..;)
 
:rolleyes: Den är kanske hembränd? :eek: :D
 
Det var nog min uträkningsom vart lite hembränd:p...Men nog puttras det x-tra i stugorna ändå så här i jultid;)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.