Hej ,

Då är det dax att plannera köket i vårt nya hus. Det blir troligen ett Tibro med luckor i Oljad Al.
Svarta vitvaror från simens och kyl/frys från LG(de har ingen svart än men jag hoppas att det kommer innan huset är klart:rolleyes:
Tar gärna emot synpunkter.
Vi har inte valt kakel än och vi tror det blir mörkgrålamminat i skivorna förutom på "köksön' där det blir träskiva
 
  • Planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3d skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En första spontan reaktion är att det är väldigt många hörn. Hörn ska man ju egentligen undvika. De är ganska opraktiska. Kan man t.ex flytta bort det som ser ut som en köksö, så att det faktiskt blir det?
Hur ser det ut utanför köket? Var är matbordet?
 
Ja det blir lite mycket hörn. Köksön är tänkt som hängplats som gästerna kan ställa sin champagne på när de hjälper till att laga mat:D. jag gillar att laga mat och det kommer att bli många storkok pga stor släkt och många vänner. bifogar planlösingen för entre plan. Får bara bygga 80 m2 byggyta därför ser det ut som det gör. Därför vi jag ha lite synpunket innan jag gör den slutgiltiga beställningen.
 
  • entreplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi lagar också mycket mat, har en något större yta än dig att leka med och har löst det så här:

Bild 1
Bild 2

Möjligen skulle varianten med kombination av bardisk och diskbänk vara en lösning för dig också, som kanske skulle kunna få bort något hörn.
Vi håller precis på att göra färdigt nu och bardisken har blivit riktigt lysande. Den skymmer stöket och blir en jättebra både serveringsbänk och bardisk.

Vi har också satt förvaring av porslin m.m i bardisken. Syns på denna bild.
Lite långt från resten av köket, men nära matbordet istället.
 
Hemmakatten
Tyvärr. Jag tycker köket känns trångt på något sätt. Att bara ha en "ingång" till köket och dessutom en så pass smal "Ingång" gör att man gärna krockar med andra och hela tiden måste ha koll på var andra personer är. Dessutom tror jag att köket blir ganska svårarbetat för mer än en person. Står man vid spisen får ingen mer person plats vid arbetsbänken mellan spis och diskho. Träbänkskivan är väl knappast till för matlagning. Den andra arbetsbänken kan man förstås vara vid, men det blir långt till spisen. Nä, man kan nog inte räkna med att gästerna kommer att få plats för att hjälpa till

Jag skulle nog skicka den där utskjutande halvököksbänken helt och hållet. Då blir köket mer öppet och välkomnande och det blir lättare att vara flera där samtidigt. Vill man, kan man ju ha ett litet skåp (modell större huggkubbe) på hjul som man kan rulla dit där den bäst behövs, tex som avlastningsyta eller bufféplats.
 
När vi byggde 03 så valde vi ett kök från Tibro
med luckor av amerikansk al oljad.
Vi har inte ångrat oss, tycker det är väldigt snyggt :)
 
Kul! vad har ni för färger på kakel, bänkskivor osv och vilka handtag? Det vore kul att se en bild.
 
Redigerat:
Vi har en massiv bänkskiva i al. Vid hällen har vi en svart stenskiva.
Våra vitvaror är rostfritt.Handtagen på köksluckorna är halvmåneformade av borstat stål. Kaklet valde vi sjösten 50x50 åt det ljusgråa hållet.
 
Hej igen, Vi funderar på dessa handtag och jag har en fråga till er.
Det finns två storlekar 165 och 198 mm, vad blir snyggast långa på lådor och korta på dörrar eller korta överallt. Jag tror det kommer att se konstigt ut med det kortare på en 80 låda. Men kommer det att se konstigt ut om man blandar
 
  • Handtag 0118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Insåg precis att ert kök kan komma att se ut precis som vårat.. Har ni bestämt er för alla detaljer än?

Jag hade skippat alla överskåp på fönsterväggen.. Det gjorde vi, och saknar inte en massa förvaringsplats.

Jag tycker ni skall köra på de stora handtagen.
 
Tycker absolut att du ska ha dom långa på samtliga luckor/lådor.. :)
Själv så har vi 225 mm på samtliga handtag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.