Hej,

vårt bygge kommer i princip att var färdigt till årsskiftet.
Har slutbesiktning den 15/1.
Om jag har förståt det rätt så innebär detta att vi inte får ngt taxeringsvärde. Skatten kommer att grunda sig på byggvärdet.
Har nu fått höra att i ett sånt fall så gäller inte de vanliga reglerna om att man maximalt betalar de ca 6000 kr som i befintliga hus med fastsällt taxeringsvärde utan man ska betala fullt ut dvs 1% av 75% av byggvärdet....
Ngn insatt som kan bekräfta detta?

häls.
 
Enligt tidigare trådar om saken tycks det vara så knepigt, ja.
 
Så är det. Har ni skickat in fastighetsdeklarationen? Ändra den i så fall genast, så att ni deklarerar huset som färdigbyggt vid årsskiftet. Det behöver inte vara slutbesiktigat, utan skall vara som du skriver "i princip färdigt", dvs möjligt att bo i. Då betalar ni fastighetsavgift istället för fastighetsskatt, men eftersom det är skattefrihet 2009-13 blir skatten noll!

Om huset deklareras som under uppförande blir det istället fastighetsskatt = 1% * (tomtens taxeringsvärde + 50% av nedlagda byggkostnader tom 31/12 2008).
 
Tackar.
Jag har redan deklarerat och angett byggvärde 90% av vårt beräknade byggvärde....(restrande 10 håller vi u inne till efter slutbesiktningen)
Gjorde via nätet...
Ska prova gå in ikväll och försöka ändra... går det inte får jag ringa istället och säga att huset är inflyttningsklart... (vilket det faktiskt är)....och att jag vill deklarera det som färdigt hus...
Känns som het onödiga pengar annars..
 
Till att börja med så gick det inte att ändra via nätet..... det är manuell procedur som gäller..

Jag tror att länken ovan ska tolkas som att man ska betala 1%.
se denna mening:
(Fastigheten blir vid beskattningen betraktad som om den vore obebyggd.)

Om fastigheten alltså inte är inflyttningsklar så beskattas den som obebyggd och man skattar på byggvärdet istället för taxeringsväde..... därmed inget tak.

Rätta mig om jag fel
 
Ja, om huset är färdigbyggt är det max 6000 i fastighetsavgift. Men för hus under uppförande gäller:

Om uppförandet av ett nytt hus pågår över ett årsskifte,
taxeras byggnaden som under uppförande. Den ska
då värderas till hälften av nedlagda byggkostnader.
Något värdeår bestäms inte, och därför kan byggnaden,
om den avser bostäder, ännu inte få avgiftsminskning
av fastighetsavgiften. Läs mer i avsnittet
”Avgifts minskning för nybyggda bostäder” nedan.
Under byggtiden tas statlig fastighetsskatt ut på både
tomtmarken och bostadsbyggnaden under upp förande,
om dessa har fått taxeringsvärden.
Byggnaden anses färdig när den till övervägande del
kan tas i bruk för sitt ändamål. Normalt taxeras byggnaden
som färdigställd vid fastighetstaxeringen nästföljande
år och ges ett värdeår lika med nybyggnadsåret/
färdigåret.



http://www.skatteverket.se/download/18.69ef368911e1304a62580004986/29618.pdf
 
Samtidigt står det ju:

"Gemensamt för fastighetsavgift
och fastighetsskatt
Ägaren den 1 januari 2008
betalar hela avgiften/skatten
Den som är ägare till fastigheten den 1 januari 2008
ska betala fastighetsavgiften eller fastighetsskatten
för hela kalenderåret 2008. Ett ägarbyte under 2008
innebär alltså att en ny ägare börjar betala avgift/
skatt först från och med inkomståret 2009."

Om jag då har köpt en kommunal tomt under 2008 men senare än 1/1, ska jag då betala fastighetsskatt för 2008?
 
Nej

Den som är ägare till fastigheten den 1 januari 2008 ska betala fastighetsavgiften eller fastighetsskatten för hela kalenderåret 2008.
 
Vore ju skönt men vågar man lita på att det är så det funkar? Dvs inkomståret 2008 betalar jag ingen fastighetsavgift/skatt och inkomståret 2009 betalar jag heller inget eftersom det är fritt första fem åren?
 
Så tolkar jag reglerna, Skatteverket bekräftade det när jag pratade med dem i höstas, men helt säker är man väl inte förrän man får slutskattebeskedet 2010.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.