Hej!

Mina päron har kostat på sig 250,000kr på ett märkeskök, men en riktig klåpare har monterat det, i alla fall inte gjort några fiffiga snygga lösningar, fulaste största utanpåliggande eluttaget jag sett under köksskåpen, o ett av dem syns väldigt mkt då skåpen sitter höre upp på ett ställe. Jag blev förbannad att de inte löste de snyggare som man gör i andra nya kök, dvs sätter eluttaget ca 20cm från bänkskivan, och infällt såklart!! (o kanske med ett lock som går att fälla upp)

Ni kan se bilden... idag finns elkabel från platta A, snyggare om man kan göra ett infällt uttag vid platta B.

Kan man ta bort hela plattan A, (sätta dit en hel sen) borra igenom gipsväggen, dra ner kabeln till platta B som man tar bort, gör ett hål i gipsskivan för det nya infällda uttaget.

Då undrar jag, måste man ha en kopplingsdosa i väggen som är spikat till en regel för att fixa ett infällt uttag? Går det inte att lösa ändå?
 
  • KÖK.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
beror ju lite på hur det ser ut där uttaget sitter idag, kan man komma åt att skarva röret och byta FK:n så går det ju fint att fixa, går inte detta så får man ha kvar dosan och sätta ett lock där istället, för du får INTE bygga in en dosa.
finns ROT-dosa man kan sätta för att få ett infällt uttag i befintlig vägg.
 
Eyeball skrev:
beror ju lite på hur det ser ut där uttaget sitter idag, kan man komma åt att skarva röret och byta FK:n så går det ju fint att fixa, går inte detta så får man ha kvar dosan och sätta ett lock där istället, för du får INTE bygga in en dosa.
finns ROT-dosa man kan sätta för att få ett infällt uttag i befintlig vägg.
Skarva kan man nog göra, det får man kolla först.

Poängen va inte att ha ett lock, utan att få ett infällt eluttag, o gärna längre ner. Och det inte går att skarva kabeln så kan man ju sätta ett infällt vid platta A.

Alltså jag menar denna dosa som är i plats o olika färger där plast-slangarna kopplas till, dessa som också spikas i reglar. Dessa sitter ju i väggen. Dessa ROT-dosor, hur fäster man dessa? Måste man spika fast dessa i väggregeln? Eller kan de sitta fast i gipset bara?
 
ROT dosa, även kallad måndagsdosa eller bakfylledosa, den kan man sätta i en gipsvägg både enkel, dubbel gips i efterhand, man i princip borrar ut ett 70mm hål i väggen, trycker in dosan och skruvar på 2 skruv som sitter på dosan, snart sitter dosan fast och voila så har du en dosa för ifälld installation.

Givet får man ju fiska ner slang med FK i och stoppa in i dosan först innan man fäster fast dosan iväggen,
 
Fotsvett skrev:
ROT dosa, även kallad måndagsdosa eller bakfylledosa, den kan man sätta i en gipsvägg både enkel, dubbel gips i efterhand, man i princip borrar ut ett 70mm hål i väggen, trycker in dosan och skruvar på 2 skruv som sitter på dosan, snart sitter dosan fast och voila så har du en dosa för ifälld installation.

Givet får man ju fiska ner slang med FK i och stoppa in i dosan först innan man fäster fast dosan iväggen,
googlade lite o vet nu också var rot-dosa är :-D

Då går det nog att kirra. såg det finns skarpvkoppligar till flexslang också, kanoners.
 
Alltså, jag föredrar ju placering A på eluttaget. För info, asså.

Hälsn,
"Klåpare" :)
 
Jag måste hålla med "-MH-" att placering "A" i min värld är det som gäller.

Henrik
 
Har man lite koll på design o hur det ser ut "idag" så vet man hur det skall vara.. ;.) Finns några fördelar med att ha den på detta sätt.

En annan sak, finns ett uttag idag på A, men det är ett utanpåliggande, hur fan kan göra så i ett modernt kök år2008?! När man anlitat en köksrenoveringsfirma o betalat en förmögnhet? Jäv_la klåpare!
 
  • Gilla
Majvie
  • Laddar…
Det råder det delade meningar om... :)

Kan ju säga att jag placerar utanpåliggande uttag under köksskåpen när jag renoverar köket idag. Oavsett vad som är "modernt kök 2008". Men så har jag inte svarta vitvaror, högblanka köksluckor och spottar i överflöd heller.

Suck, börjar bli gammal.... :)
 
Bygger nytt med allt vade det innebär, MEN, jag har valt att sätta utanpåliggande snedställda uttagslådor i kanten mellan överskåp och kakel.

Det tycker jag är den bästa lösningen i ett kök.

/L
 
Vilka lådor anvädne du? Prövat Malmbergs men är sådärnöjd.
 
Förmodligen blir det elko's.
 
-MH- skrev:
Vilka lådor anvädne du? Prövat Malmbergs men är sådärnöjd.
Malmbergs grejer är ju sådär över lag...

eljo har ju fina hörndosor med tre uttag, rätt bra i kök under skåp.
 
Placering A på uttag definitivt! Kläm upp det mot överskåpen helst.

Då ser man aldrig uttaget utan att böja sig ner och vill man t.ex gå vidare med en kabel från uttaget så syns inte det heller när man klammar upp mot överskåpen.
 
Det finns en poäng med att ha uttaget en bit ner, Det blir lite mer användarvänligt, man slipper böja sig ner och stå på händer för att stoppa i en sladd,
Fast så långt ner som föreslaget är jag inte med på, utan föreslår alternativ C : Dosan placerad med centrum 180mm under överskåp, ser inte helt sjukt ut, och är himla trevligt att använda för den som är längre än överskåpens underkant...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.