Eldar idag med pellets i en CTC Ekonomi från -99 och har tröttnat på allt jobb det innebär med pellets. Därför funderar jag nu på att instalera en luft/vatten anläggning. Ett alternativ vi har tittat på är att köpa en utomhusdel och docka den till befintlig panna. ( Känns lite dumt att slänga ut en panna från -99 ) Har mailat CTC som sa så här:
Hej !
Ja det går bra att docka Eco Air till er 1100 panna, ni behöver även en styrning Eco Logic. Det kan också ev behövas en mindre varmvattenberedare.

Är det någon här som har gjort något liknande? Är det effektivt? Och hur blir förbrukningen jämfört med pellets? Förlorar man mycket på att behålla den gamla pannan jämfört med att instalera en CTC EcoEl?

Tacksam för svar!
 
Ingen som har gjort något liknande?
 
Läs på värmepumpsforum - där är frågan diskuterad en del. Det finns två läger: de som valt att använda den gamla pannan tycker det är bäst, de som valt att slänga ut den gamla pannan och har köpt en ny EcoEl tycker det är bäst. De flesta installatörer rekommenderar att köpa ny panna. Det är enklare installation, mindre strul, du slipper en växelventil och du slipper en gammal panna som kan gå paj och som är mindre isolerad än en ny (dvs du får värmeförluster).

Om du behåller din gamla behöver du en styrenhet EcoLogic för 6-8000 och en separat elvvb för säg 5000. Om du köper en ny EcoEl-panna för ca 25.000 så har du styreneheten i pannan och du behöver ingen separat vvb. Prismässigt skiljer det kanske 10-15000 mellan att behålla och köpa en ny.

Nackdelen med att köpa en ny EcoEl är möjligen att du förlorar möjligheten att köra pellets.
 
Tack för svaret!

Sak gå in på värmepumpsforum och kika lite. Vet att det inte skiljer hiskeliga summor om man behåller pannan eller sätter in en ny, men det känns som om vår nuvarande panna håller rätt några år till.
 
Att köpa ett paket tror jag är bättre, pannan å utedelen är ju optimerade för att arbeta ihop.
Samtidigt som dagens pannor är mkt mer effektivare m.m
Men det är du som väljer att behålla den gamla pannan.
Är säkert inte ett dåligt val, men rådfråga runt å så först innan du bestämmer.
Du kan säkert få en slant för den gamla pannan, släng ut en annons på den till våren, när värmen stängs av.
 
Hej jag hade en elpannha Focus PV 13 från 00 tror jag den hette.
De dom sa till mig var så här. Själva elpannan kostar ca 20.000kr
Om jag skulle docka bra utedelen skulle installationen bli lite krångligare, jag var tvungen att köpa till styrdatorn ca 8000 kr och i min dåvarande elpanna kunde inte riktigt försörja det varmvatten vi ville ha. Samt för att få den optimala driften tror jag att det är lika bra att köpa paketet. Hur mycket hade jag tjärnat? kanske 6,000 billigare och det tyckte jag inte det var värt. Har jag tur så kan jag sälja gamla elpannan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.