Hej!

Vad är standardbredden på en "gång". Tänker på tex när man kommer uppför en trappa och har en dörr rakt framför till en klädkammare + att man kan ta både höger och vänster några meter med dörrar på båda sidor.

Finns det några standardmått på detta?
 
Tror inte det men jag vill inte ha smalare än metern fritt utrymme i alla fall. Ska du ha en avläggningsyta eller så också så öka på med den
 
Jag tror inte att det finns standardmått, men jag har funderat på det där också.

Jag vill ha minst 1,5ggr dörrens bredd, gärna lite till om det är dörrar med handtag i denna gång. Det betyder 1,20m - 1,50m brett. Det gör ont att slå i handtag, och så vill man kunna mötas utan att riva ned tavlor, slå på strömbrytare eller att det blir kroppskontakt. Även när man städar är det skönt med lite utrymme för dammsugning och svabbande.

Just vid en trapp är det skönt om det finns lite yta så att man kan sätta ned saker och ta nytt tag innan man bär ner eller upp.
 
Vi har en korridor som är 1.20 bred. På ena sidan badrumsdörr och klädkammardörr som öppnas utåt, på andra sidan sovrumsdörrar som öppnas inåt. Det är lagom bredd men det får inte plats några möbler eller hyllor.
 
Vi planerar för en liten hall på övervåningen (istf det allrum hustillverkaren tänkt sig, som jag ändå upplever sällan används) och då mätade vi svärfars övervåningshalls bredd för den kändes som det minsta vi kan gå med på:
Den är 120 cm bred.
 
Det finns vissa funktionsmått man bör beakta t.ex. passagemått:
Ensam person: 60 cm
1½-person: 90 cm
2-personer: 115 cm
En person med kassar: 80 cm

Sedan får man inte glömma de rullstolsburna:
Passage: 80 cm
Vändning: 130 cm
Dessa mått gäller i första hand på markplanet.

Samtliga mått är givetvis minimimått!
 
Googlade lite och hittade den här.
Blev lite sugen på att köpa den själv faktiskt.
Ingen på forumet som redan har den och kan recensera?
 
Hemmakatten
Våra korridorer/hallar är 1,20 breda, den längsta 3 meter lång. Fungerar utmärkt, går att mötas, skönt med rena väggar, dvs. inga möbler i vägen.
 
2 ganska viktiga faktorer i detta är korridorens längt och takhöjd. Jag har t.ex. en korridor som bara är drygt 3 meter lång, men ändå upplevs som lite trång även för en person, helt enkelt eftersom det är 3 meter i takhöjd. Detta påverkar så klart inte hur trång korridoren verkligen är, men hur den upplevs. Provade vid ett tillfälle att bara ha 80 bredd genom att flytta fram några garderober (testade om jag kunde byta up 37 cm djupa garderober mot 60 cm ) men då blev det inte bra alls, och skillnaden upplevdes som mkt större än de 20% som de faktiskt var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.