imported_Byggaren, det där lät kul, men det gick lite för fort!

Kan du beskriva l i t e långsammare och mer detaljerat?

Tack på förhand!

//KnockOnWood
 
I
KnockOnWood skrev:
imported_Byggaren, det där lät kul, men det gick lite för fort!

Kan du beskriva l i t e långsammare och mer detaljerat?

Tack på förhand!

//KnockOnWood

Så gärna så.

Man utgår från husets takstol, antingen den slås samman på plats eller är färdigköpt. Där ytterväggarna ska stå spikas väggreglarna på i upplagspunkterna. Är det en ramverkare får man spika dit regeln för mittvägg oxå. Då har man en ram med takstol och 2-3 ben. Och alla dessa takstolar med ben lägger man 'på hög' längst bort vid den gavel som ska resas sist.

Syllen gör man på vanligt sätt. Sen baxar man fram den ram som ligger överst i högen och reser upp den som gaveltakstol i andra änden. Det går att göra helt med enbart handkraft, taljor och rep + en sax att peta upp spetsen på takstolen med. (Jag reste t.o.m. ensam vår vedbod med den tekniken och m.h.a. av ett träd för första ramen. Den är visserligen inte så bred, bara 2,7 m, men 2,4 m hög + takstol med 14 graders lutning.) Men lättare går det med mobilkran av något slag. Det är ju inga stora vikter som ska upp, däremot är det bra med långt utligg. (En äldre Lindénkran på lastbilschassi är utmärkt redskap.)

För att resa första takstolen får man använda en 'bock' som står utanför grunden (lodrätt) över vilken repen går och bocken drar man omkull i samma vinkel som ramen reser sig upp. (Ungef. som man reser en majstång med brytpunkt.)

När gaveltakstolen är på plats och fixerad i lodrätt läge med avsträvningar spikar man på en regel från foten till början nästa ram p.b.s. som anhåll för resning av den följande takstolen. Då är det lämpligt att kryssa mellan den och gaveltakstolen. Sen baxar man fram och reser nästa takstol. Spikar en regel på syllen p.b.s. fram till början nästa takstol o.s.v. Och givetvis kryssar man provisoriskt i varje fack.

De två sista eller den sista ramen får man baxa ut från huset så att det blir plats att resa dem/den upp.

Det tog en dag att resa samtliga ramar till mitt hus i Asd m.h.a av den här tekniken. Då är huskroppen T-formad så det var som att resa två hus. Dessutom nivåskillda. Vi var fyra snickare + jag då (som inte har så stora armkrafter). Ytan var på 200 m^2.

Blev det något klarare? :rolleyes:
_____________________
Byggaren
 
Absolut mycket lättare att förstå, imported_Byggaren, bra beskrivet!

Och jag förstår vitsen, du får upp takstolarna i samma moment som väggreglarna.

men vad tror du om ett "stort" hus: Bredd 8 meter, längd 13 meter, 40 graders taklutning.
Kan det vara hanterbart?
Det låter som att det ni reste på fem man var i den storleken ungefär.

Intressant teknink! Allt resningsvirke uppe i ett moment,
fast hopsnickrat på backen under full kontroll.

Lite grann som att bygga flaskskepp faktiskt.

Än en gång tack för beskrivningen!

//KnockOnWood

btw: Min brorsa har byggt hus och flyttat till Askersund.
Bor du kvar där? //KoW
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag tycker inte det verkar så fantastiskt revolutionerande direkt, jämfört med det vanliga att spika ihop väggarnas regelstomme på marken, resa dessa. Sen lyfta in takstolarna liggandes upp och ner på hammarbanden för att sedan bara vända upp dessa.

Så gjorde jag både på friggan och garaget, friggans takstolar fixade jag upp själv, med lätthet. Garagets var vi två på, och då gick även det lätt.


Mer har jag gått och funderat över möjligheten att bygga hela taket liggandes på marken, råspont, papp, läkt och ev plåt/pannor. För att sen lyfta på hela allt med hjälp av en mobilkran eller någon annan kran.
För det är ju ett jäkla skitjobb att spika råspont och pappa på en lutande yta högt över marken. Jag tror att man lätt sparar några dagars arbete om man kan få göra det på marken istället.
 
I
KnockOnWood skrev:
---

Och jag förstår vitsen, du får upp takstolarna i samma moment som väggreglarna.

men vad tror du om ett "stort" hus: Bredd 8 meter, längd 13 meter, 40 graders taklutning.
Kan det vara hanterbart?
Det låter som att det ni reste på fem man var i den storleken ungefär.

Intressant teknink! Allt resningsvirke uppe i ett moment,
fast hopsnickrat på backen under full kontroll.

---

btw: Min brorsa har byggt hus och flyttat till Askersund.
Bor du kvar där? //KoW



Jepp! Allt uppe på en gång, takstolar, väggreglar, hela faderutten.

Och jepp igen! Det var inte fullt så långt i stapeln under T:et, men nästan.

Och njet! Vi flyttade därifrån 1988 till Ljungsbro i ett köpt kedjehus/skruttbygge. Därmed lämnade vi vårt till en annan, som i sin tur lämnade det till en annan, som i sin tur lämnade till en annan. Om jag hört rätt av våra f.d. grannar, så är det en tandläkare som har det nu med praktik i huset. Det ligger på Banvallsvägen 3 i Askersund. Stort gult tegelhus med tegel från Skåne, var annars? :D
________________
Byggaren
 
I
Mikael_L skrev:
---


Mer har jag gått och funderat över möjligheten att bygga hela taket liggandes på marken, råspont, papp, läkt och ev plåt/pannor. För att sen lyfta på hela allt med hjälp av en mobilkran eller någon annan kran.
För det är ju ett jäkla skitjobb att spika råspont och pappa på en lutande yta högt över marken. Jag tror att man lätt sparar några dagars arbete om man kan få göra det på marken istället.

Varför gör du inte som när man bygger höga byggnader på backen (t.ex. Örebro vattentorn 'Svampen' kallad) och använder domkrafter och 'ostar'?

Bygg ditt tak på backen. Sätt en domkraft i varje hörn. Lyft upp. Palla under taket. Släpp efter på domkraften. Palla under den. Lyft. Palla under taket. Släpp. Palla under domkraften. Lyft. Palla under taket, osv.

Svampen byggdes genom att man byggde hela den upp och nervända delen (vattenmagasinet) på backen. Sen lyfte man upp det med domkrafter och stoppade in skaftet som stora 'ostar'. Du kan se skarvarna mellan dem om du kör där förbi.

F.ö gör man på samma sätt med stora oljescisterner. Börjar med cisterntoppen på backen och lyfter upp den. Svetsar på ett varv plåt till väggar. Lyfter. Svetsar på ett nytt varv plåt till mer vägg, osv.
________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.