Det är väl inte så mycket gräsets tjocklek som det hänger på som gräsets längd? Med klippning oftare kommer det både gå lättare att klippa och gräset kommer må bättre tror jag.

maggan9 skrev:
6,5hp är lika mycket som vi har, jag tror nog att man ska ha en så stark gräsklippare för att den ska orka lite tjockare gräs.
 
Robert_Maria skrev:
Det är väl inte så mycket gräsets tjocklek som det hänger på som gräsets längd? Med klippning oftare kommer det både gå lättare att klippa och gräset kommer må bättre tror jag.
Givetvis är det så, men tiden kan vara en faktor. Vi har nu utökat vår gräsmatta med ett drygt tusental kvadrat till och det var dags att skaffa en åkgräsklippare. Det föll på en beg. Husqvarna 1200-18 då den också kan hjälpa till med snöskottning på vintern men alla har inte tomter på några tusen kvadrat och ännu färre har gräsmattor i den storleken...
 
Kanske för de ville sälja nya knivar istället.;).. När vi köpte nya knivar till vår partner hade vi inget alternativ, jag hade råkat köra på en storsten och hela kniven vobblade och gräsklipparen skrek. Grannens klippo klippte alltså bara dåligt och lämnade ränder efter sig, efter att hon skaffat nya knivar så blev gräsklippningen bättre.

Men nog påverkar tjockleken på gräsmattan behovet av hästkrafter, och då menar jag hur tätt grässtråna sitter intill varandra och vilken sorts gräs det är. Grannen har lite " comviqtäckning" på deras insådda gräsmatta medan vår utrullade gräsmatta är extremt tät... Sedan så klipper jag alltså 2-3 grr per vecka under högsäsong, nu ungefär en gång per vecka. Då klippar jag alltså inte mer än 2 cm varje gång, har multiklipp och gödslar minst 3 ggr per sommar och jag är mycket nöjd med vår matta ( har faktiskt fått beröm att den är så tjock och frodig...) Så jag förstår faktiskt inte robert-marias kommentar att det ska gå lättare att klippa gräsmattan om man inte lät den växa så mycket. Vi har inget problem med vår gräsmatta det är grannarna som har problem att klippa vår gräsmatta med sin Klippo, som "dör" när den försöker klippa vår gräsmatta när det vuxit ca 3 cm.
Slutsats det finns bättre och sämre klippo, köp en lite dyrare med lite kraftigare motor...
 
Vi har en klippo comet på 1500 kvm . Visst cylionderklippare är bäst , men plånboken bestämmer .

Vi klipper ca 1 gång i veckan kanske 1 gång varannan vecka -. No problems .

Btw om grannens har problem o klippa så kanske deras mulcherinsats e lite knas med . Plocka bort den så går det nog bra ..
 
H
Köp Klippo så länge det finns att få tag på.Kullagrade hjul, rostfri kåpa.
 
holmertz skrev:
Köp Klippo så länge det finns att få tag på.Kullagrade hjul, rostfri kåpa.

Hmmm.....kåpan är väl gjuten i aluminium?
Det är då så på min Klippo.
 
Jesca_j skrev:
Hmmm.....kåpan är väl gjuten i aluminium?
Det är då så på min Klippo.
Ja, och aluminium rostar ju inte :)
 
Hejsan!

Jag får väl slå ett slag för robotgräsklippare, har haft min i en säsong och går in på säsong 2 till sommaren. Helt otroligt jämnt klippresultat det är en fröjd när man står i nivå och tittar ut över gräsmattan som ser ut som ett proffs sköter den. Och det stämmer väl med ;)..

Efter flera års intresse och jämförelse mellan de olika tillverkarna kom jag fram till följande:

Mitt val blev en Wiper One(http://www.wiper.se) till mina 550kvm, klipper ca 2-3 ggr/ vecka lite grenar & äpplen mm åker med, har även av misstag ätit lite jord då gräsmattan inte är så jämn på alla ställen. Men kniven ser bra ut och funderar på om jag ska vända på kniven då den har egg på båda sidor och byta kniv till nästa säsong.

En del nysådda områden som växt med kraftigare gräs var inga problem, klipparen känner av det och börjar köra lite extra i ett spiralformat mönster.

Aldrig att jag väljer en sådan där bullrande miljöbov igen! Det är lite lustigt förut när jag hade min 5,5hk Jonsered så tänkte jag aldrig på att det lät så mycket men nu när man bara hör grannarnas klippare så märker man hur mycket oväsen bensinmaskinerna för.
 
Redigerat:
Har en klipp pro s ohv. rätt gammal men kanon bra. Hade en Honda 536 mulcher innan. Den klippte nästan bättre men har inte samma kvalitet trots att det är en honda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.