Hej,

Mina föräldrar håller på att riva ett av sina badrum det nya kommer ha en lite annorlunda form än det befintliga. Dock insåg vi att frånluftsdonet som tidigare har suttit i badrummet med den nya planlösningen skulle hamna strax utanför. Den enklaste lösningen skulle vara att sätta en 90-graders böj på röret och låta det löpa in genom väggen precis under taket och bygga in den lilla rörbiten i en låda utanför (kommer bli en klädkammare där, så det stör inte).

Jag blev dock osäker på om det är ok att ha frånluftsdonet på väggen istället för i taket, så det är min fråga. Är det ett problem att ha det monterat så? Ventilationen går till en flvp om det gör någon skillnad.
 
Gör ingen större skillnad för ventilation var frånluftsdonet sitter så länge det är nära taket.
 
Ok tack. Och det är inga problem med kakel eller tätskikt?
 
Alltid problem med tätskikt runt genomföringar.
Låt spirokanalen sticka igenom väggen (samma längd som tjockleken på fix+kakel) på tätskikt och sedan kakel klinker.
För att skydda kakelplattorna använd en donram.
 
Låter ändå genomförbart. Och om nu tätskiktet inte skulle bli helt perfekt så känns det ju spontant som att det är ett av de minst riskabla ställena, dvs en decimeter från taket.. har man fått vatten ända dit upp så har man nog ännu större problem ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.