Har just byggt ett nytt uterum på ca. 20 kvadrat, golv och alla väggar är isolerade, taket är isolerat och har vanliga betongtakpannor.
Glaspartierna har dubbelglas med energibeläggning och tanken är att kunna värma upp uterummet någon gång i månaden på vintern för att kunna sitta där.
Vad tror ni om att sätta in en värmeväxlare luft/luft?
Hur påverkas denna om den inte används på vintern och det är kallt, jag gissar att jag måste hålla tempraturen på ett par plusgrader i alla fall men annars skulle det kanske kunna funka?
 
Alla LLVP har en lägsta inomhustemperatur, oftast 16 grader, men en del klarar 10.

Har du kallare inomhus fungerar inte avisningen och din utedel förvandlas till in jättelik iskub. Tro mej, jag har sett det själv.
 
OK, då var det inget alternativ...

Några andra bra uppvärmingslösningar?

Hade tänkt kamin från början men inte det heller var ett alternativ då sotarn la in sitt veto...
 
Sätt ett par infravärmare och kanske ett element på 1000 W. Vill du värma upp en kväll så går det på ett par timmar och kostar max 20 spänn.
 
Vad tror du om gasolkaminer?
Kan det vara ett bra alternativ?
 
Det tror jag skulle funka fint. Gasol har ett högt värmevärde. Ett kilo propan ger vid förbränning 12,8 kWh. En P11 innehåller ca 140kWh, dela det med 220 kr för en P11:a och Kwh priset blir 0,64 kr/ kWh. (blev det rätt månne?) Och det blir bra verkningsgrad. Köp inte någon billig gasolregulator, de kan i värsta fall lämna kvar en skaplig skvätt gasol i flaskan.
 
Näe, det du räknade ut var antalet kWh per krona.

1,57 kr per kWh blir det, men det är ju ganska billigt det med.:)
 
Köp ett litet stående el-element och ställ på låg temperatur, finns ju en uppsjö av varianter att välja bland. Allt från små frostvakter som i stort bara håller det över nollan, till 'riktiga' grejer med fläkt inbyggt för att få runt värmen lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.