Status
Tråden går ej att kommentera.
Sökarn
Vi har hittat 2 nästan plana tomter som inte är så lätt att hitta här, ena har ett transformatorhus på andra sidan vägen och andra har det på en avstyckning ute vid vägen.

En stor trafo hemma ska man ex. inte sova nära, hur kan det då vara med ett sådant hus, leta efter en annan tomt?

Man kan tänka på barnlek där, explosion, brand och strålning.
 
Den enda realistiska risken är transformatorer kan brumma lite. Gå dit en lugn kväll och lyssna.
 
Det lär ju ligga under eventuella gränsvärden, annars skulle man inte få stycka av för bostadsbyggande/bygglov, kan man tycka. Men sedan ska man ju som individ ändå ta ställning till vad man tycker är OK.

Vilka former av strålning finns det från ett transformatorhus?
- Magnetfält, Elektriska fält, Elektromagnetiska fält?
Här gäller det att ha fysiken klar för sig....

Det finns mycket information om detta på nätet, kolla tex:
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Magnetfalt--tradlos-teknik/
http://www.sbuf.se/projectdocuments/info/11252/Populärversion_EMF_2004-03-05.pdf
http://www.vr.se/download/18.320a86de108dcd98cbc8000512/Forskning+om+hälsoeffekter+av+EMF.pdf

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biologiska_effekter_av_elektromagnetisk_strålning
 
Skulle inte kännas så trevligt mtp på de farhågor som finns om boende nära kraftnät ... sen om nya rön skulle komma så kan det ju bli riktigt tråkigt. Men tänk också på att ni troligtvis får svårare vid ev försäljning!
 
Vi har köpt en tomt brevid ett litet elhus. Vet ej vad det är för hus, typ 10 m2 stort. I vårt fall brydde vi oss inte om det. Som sagts ovan så lär ju inte kommunen godkänna en detaljplan för området, om inte gränsvärdena följs. Skulle detta ändras i framtiden måste ju man kunna ställa krav på att elbolaget/kommunen åtgärdar detta.

Finns för övrigt en färg från Caparol som ska skydda mot elektromagnetisk strålning, ElektroShield eller nåt heter den. Om den funkar skall jag låta vara osagt.
 
Caparol är goa. Förutom att de i sin reklam påstår att professorn arbetar vid Chalmers universitet (Chalmers Tekniska Högskola) så verkar de inte ta upp det lilla aber som framkommer i rapporten. Är det ett rum med fönster som målas sjunker "skyddet" avsevärt. I praktiken fungerar färgen endast i ett rum utan omålade öppningar.


Edit: Det senare gäller elektromagnetiska fält från sändare utanför rummet. Färgen funkar säkert bättre för elsanering av eldragningar i väggarna.
 
Redigerat:
Kraftfält från en transformatorstation brukar inte i sig vara något problem, men i kombination med andra fält kan det vara farligt.
Jag hör till den sorten som kan använda slagruta, för vatten eller jordfält i form av currielinjer. Den som inte tror på slagruta har kan ju sluta läsa här.
Mer info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordstrålning

Hursomhelst kan jag känna av dessa linjer, och i ena ändan av huset är det ett förskräckligt liv i dessa, i den andra änden är det rätt normalt.
I det hörn av huset med mest aktivitet ligger 25 meter från en liten transformatorstation för eldistribution till husen i området.
De som sysslar med jordstrålining påstår att curielinjer, och pelarpunkter förstärks av elfält, och jag kan bara hålla med.
Att vi köpte huset av ett dödsbo, vars ägare dött i cancer förstärker i alla fall misstankarna till samband. Vi har flyttat sängarna bla efter konstens alla regler så faran är över för vår del i alla fall.
Eftersom jag kan känna dessa curie-linjer med slagruta och kraftpelare med blotta handen så inser man att på något sätt påverkar dom en. Att blunda för det vore dumt, men man ska inte gå till överdrift. Folktron säger att man ska inte sova över en vattenåder t.ex. När man placerade sitt hus kollade man hur naturen så ut på den tänkta platsen och hur djur betedde sig. Hundar blir oroliga av kraftfält. Enar växen gärna på currielinjer/kors, medan andra växter förtvinar på samma plats.
 
Sökarn
Miles skrev:
Skulle inte kännas så trevligt mtp på de farhågor som finns om boende nära kraftnät ... sen om nya rön skulle komma så kan det ju bli riktigt tråkigt. Men tänk också på att ni troligtvis får svårare vid ev försäljning!
Javisst jag undrade först vad det var för mystiskt jag såg på kartan, som står på tomten, att ha småbarn där känns inte bra.

Jag såg på Eniro att den andra är på andra sidan vägen några meter bort, där vi gått ofta utan att reagera på det.
 
DagSa skrev:
Kraftfält från en transformatorstation brukar inte i sig vara något problem, men i kombination med andra fält kan det vara farligt.
Jag hör till den sorten som kan använda slagruta, för vatten eller jordfält i form av currielinjer. Den som inte tror på slagruta har kan ju sluta läsa här.
Mer info: [länk]

Hursomhelst kan jag känna av dessa linjer, och i ena ändan av huset är det ett förskräckligt liv i dessa, i den andra änden är det rätt normalt.
I det hörn av huset med mest aktivitet ligger 25 meter från en liten transformatorstation för eldistribution till husen i området.
De som sysslar med jordstrålining påstår att curielinjer, och pelarpunkter förstärks av elfält, och jag kan bara hålla med.
Att vi köpte huset av ett dödsbo, vars ägare dött i cancer förstärker i alla fall misstankarna till samband. Vi har flyttat sängarna bla efter konstens alla regler så faran är över för vår del i alla fall.
Eftersom jag kan känna dessa curie-linjer med slagruta och kraftpelare med blotta handen så inser man att på något sätt påverkar dom en. Att blunda för det vore dumt, men man ska inte gå till överdrift. Folktron säger att man ska inte sova över en vattenåder t.ex. När man placerade sitt hus kollade man hur naturen så ut på den tänkta platsen och hur djur betedde sig. Hundar blir oroliga av kraftfält. Enar växen gärna på currielinjer/kors, medan andra växter förtvinar på samma plats.

För att citera din egen länk:
"....där många av experimenten som försöker påvisa Currylinjerna gjorts. Inget av dessa har dock än erkänts vetenskapligt..."
Man bör vara noga med att skilja på vad man vetenskapligt han påvisa (elektromagnetiska fält mm) och vad man inte kan påvisa (Currylinjer, Hartmannlinjer mm).
Vad gäller boningshus nära transformatorstationer bör det absolut finnas tydliga gränsvärden, fortsatt sökande kan tex göras här:

http://www.vattenfall.se/www/vf_se/...84848till/884852milj/884881mkbx/P02117311.pdf
 
Man får nog ta ställning till sådant själv, vet inte hur mycket som finns forskat om saken.. eller så.. men jag personligen är övertygad om att starkström i närheten alltid är av ondo (stora ledningar, tranformatorstationer osv).

Skulle inte våga riskera min, min familjs eller mina djurs hälsa genom att bo för nära vissa saker (det är ju inte så att man blir sjuk för att vara i närheten några dagar.. men ja att bo permanent på ett sådant ställe.. år ut och in är en annan sak.. och jag tror att de inverkar negativt på kroppen/hälsan).

MVH Sandra
 
Sedan finns det andra elprylar som vi gladligen accepterar, tex

TVn på 3m avstånd
Datorskärmen på 1 m avstånd
Induktionshällen :eek: på 0.3 m avstånd
mobilen 1 cm avstånd
iPod lurarna (praktiskt taget inne i hjärnan hela dagarna)

Varför har vi bestämt oss för att vissa saker är OK baserat på samma nivå av okunskap? :rolleyes:
 
Snailman
kollade i ett nytt område med tomter, den trafo som stod där hörs ca 30meter bort när det är vindstilla, inte kul om man sitter i trädgården och hör det surret hela tiden, så den tomten gick bort...

vet inte om detta var en extra högljudd modell...
 
mycke_nu:

Det är just pga att man accepterar de sakerna som "väljer bort annat".. vi har så mycket strålning runt oss dagligen att man inte vill öka på det hela med att bosätta sig "utsatt" också...

Men jag håller med dig, ibland resonerar "man" lite lustigt!
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.