Hej!
Jag tänkte mura ett par lager murblock och sedan kakla fundamentet för att ställa tvättmaskinen på den. Är det någon som vill ge mig nått tips eller råd innan jag sätter igång?

Det verkar enkelt, men som med allt annat är det säkert mer än man tror.
(alltid är det nått, ofta är det mycket)

Mvh Micke
 
Får jag bara fråga varför? Själv har jag ett dj...a tvättmaskinsfundament som jag måste bila bort den dagen vi ska fräscha upp tvättstugan. Varför inte ett som går att flytta?
 
Hm, tänkte att det skulle vara schysst att få upp maskinen i en bättre arbetshöjd.
 
Vi har ett fundament under tvättmaskin och torktumlare skulle gissa på ett lecablock högt och det är klockrent. Man slipper bocka sig och man får plats med tvättpåse under luckorna. Vill inte vara utan det. Varför ska ni bila bort ert fundament?
 
Det finns benställning till tvättmaskinen att köpa om man inte vill kröka ryggen. Alternativt be någon smidesverkstad fixa till en med ställbara fötter.
Fördelen är att man kommer åt att städa under maskinen där det annars samlas en mysig luddfilt genom åren.
 
Hej!
Jag tänkte också gjuta ett fundament till maskinerna när vi renoverade tvättstugan, ändrade mig dock och köpte i stället sockel av stål på El-giganten. Höjer upp maskinen lika mycket och är flexiblare om man behöver disponera om tvättstugan av någon anledning. Kan dock hålla med om att ett riktigt fundament ser proffsigare ut.
 
wertok skrev:
Vi har ett fundament under tvättmaskin och torktumlare skulle gissa på ett lecablock högt och det är klockrent. Man slipper bocka sig och man får plats med tvättpåse under luckorna. Vill inte vara utan det. Varför ska ni bila bort ert fundament?
Vi ska göra om planlösningen i tvättstugan. Tvättmaskinen som står på fundamentet är säkert en femtitalare, den nya står bredvid. Utöver tvättmaskinen har även en bänk med disk (tvätt..) ho fått eget fundament, så det blir till att bila...
 
imported_Benno skrev:
Det finns benställning till tvättmaskinen att köpa om man inte vill kröka ryggen. Alternativt be någon smidesverkstad fixa till en med ställbara fötter.
Fördelen är att man kommer åt att städa under maskinen där det annars samlas en mysig luddfilt genom åren.
Är att föredra, om man någon gång vill göra om i tvättstugan. Vi har våra maskiner på en svetsadkonstruktion som sedan är pulverlackad, med ställfötter. Tycker att det ser riktigt bra ut, samt att det är lättstädat. Innan vi gjorde om i tvättstugan så fanns det ett fundament, som försvann illa kvickt :D:D
 
En ordetlig regelram och så vattenfasta skivor utanpå. Bara sätta gångjärn i fronten så har ni ett förvaringsutrymme också :)
 
mats_o skrev:
En ordetlig regelram och så vattenfasta skivor utanpå. Bara sätta gångjärn i fronten så har ni ett förvaringsutrymme också :)
Och man kan även sätta upp matchande kakel på denna skapelse :)
 
Ja, en regelram kanske är lösningen. Och den går ju som sagt att kakla, bra idéer!
 
Lägg dubbla skivor tex marinplywood eller flakplyfa och limmskruva lagren så lär det bli stadigt och bra till kakel. Tipset blir nog att lägga knottrig sidan utåt så man får bra fäste för fixen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.