Har köpt mig en induktionshäll från Elgiganten och fick givetvis med mig en 3G2.5 kabel med norsk kontakt. Hällen går dock att koppla in mellan två faser.

Jag hade tänkt mig:

Inkommande: 20mm rör med 5st 2.5mm FK (3 fas, nolla, jord)
|
Fullkopplat perilex-uttag för hällen som vill ha 2*16A
|
Fullkopplat perilex-uttag för ugnen som vill ha 1*16A

Men vilken kabel ska jag ha mellan perilex-uttaget och hällen? Räcker det med RDOE 4G2.5 eller måste man ha någon mer värmebeständig kabel? Det kan ju trots allt bli varmt i skåpet där både ugn och häll huserar...

Ugnen levererades med en pågjuten vanlig stickpropp. Ska jag göra som jag tänkt att klippa av den och montera en perilex-kontakt eller ska jag behålla stickproppen och sätta upp ett vanligt uttag istället?
 
Nu är ju jag inte elektriker...

Men den kabel du föreslår låter helt ok, så varmt blir det ju inte så att kabeln skulle påverkas nämvärt - då har du nog större problem än så.

Om du klipper kontakten så bryter du i princip mot CE-märkningen, kanske även mot garantivillkoren? Jag hade nog hellre valt ett vanligt 16A uttag istället (eller en ugn utan propp...). Jag valde lösningen med vanligt uttag, fast min ugn levererades med stickproppen omonterad - praktiskt!
 
Behåll befintligt perilexuttag och montera ett 230 uttag brevid och hämta fasen från L3. Perilexpropp på hällen som utnyttjar L1 och L2 samt ev N om den har 230V elementspänning. Bygger man nytt så brukar jag montera ett perilexuttag samt ett 16A uttag brevid (infällt) med egen matning.
 
Skulle precis köpa mig en bit gummikabel men säljaren tyckte den enda föredeln med gummi var att den var lättare att knöla in under hällen. Värmemässigt var den inget speciellt bra utan åldrades tillochmed fortare än plastkabel. Han tyckte gott att jag kunde koppla in hällen med lite EKK 5G2.5 och bara kapa av en av fasledarna i kabeln...

Duger det med EKK 5G2.5? Har nämligen en passande stump liggandes.
 
EKK är inte bra som anslutningskabel. Det ska vara mångkardelig ledare (RKK), Ekk:n riskerar att gå av och den är inte lämplig att ansluta i stickpropp.

Försäljaren hade rätt om gummi kontra plastkabel. Skaffa RKK, använd rätt material. (Står det syntetolja till bilen inte slår du i gammeldags rak olja)

Protte
 
Ok, så plastkabel är rätt väg att gå men den ska vara mångkardelig.
 
prototypen skrev:
EKK är inte bra som anslutningskabel. Det ska vara mångkardelig ledare (RKK), Ekk:n riskerar att gå av och den är inte lämplig att ansluta i stickpropp.

Försäljaren hade rätt om gummi kontra plastkabel. Skaffa RKK, använd rätt material. (Står det syntetolja till bilen inte slår du i gammeldags rak olja)

Protte
En gammal tråd, men ändå...

I anvisningarna till min induktionshäll står det att det skall vara gummikabel H05RR. Vad är anledningen om nu plastkabel skulle vara bättre?

Det kan nämnas att man dessutom rekommenderar 4x1,5mm2 och inte 4x2,5mm2 vid tvåfasinkoppling, 16A. Hällen är en Witt WIF 70-2.

Vilken gummikabel är bättre, H05RR eller H05RN? Såvitt jag förstår är RR dubbelisolerad med etenpropengummi medan RN har etenpropengummi innerst och sedan kloroprengummi.
 
Isoleringsmaterial på kabeln vågar jag inte ha så mycket åsikter om, men erfrenhetsmässigt så åldras gummikablar värre än plastisolerade. Nu tror jag att det finns gummi som är bättre.

Men vad gäller dimensionen. På en anslutnbingskabel brukar man mena att det är OK att gå ned en dimension jämfört med vad det skall vara i en fast installation. DVS 1,5kvmm skall vara OK för 16A.

Såvitt jag förstår så beror det på att anslutningskabeln inte kan (får) vara inbyggd och därmed har den bättre kylning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.