Hej

Vi skall renovera badrummet och befinner oss dels på totalt rivningsstadium och dels planeringsstadium. Badrummet ligger i källarvåning och golvet är oisolerad betongplatta, vi ska lägga in golvvärme och klinkers.

Jag har läst mig till här på forumet, om jag inte har fattat fel, att man inte ska täta hela golvet, utan endast vid golvbrunnen och golv/väggvinkel. Vi ska lägga in golvvärme med isolerplatta, typ Ebeco cable board eller T2 Reflecta, nu är frågan om man ändå skall täta hela golvet när man använder någon av dessa golvvärmeplattor?

Vi har en plattsättare som anser att det är helt galet att inte täta golvet. Vilket är rätt?

Aljan
 
Byt plattsättare...  ;)

Oisolerad betongplatta ska inte fuktspärras. Det fina med t ex Ebecos Cable board är att den tillåter att fukt vandrar upp genom den men att den ändå isolerar så att värmen inte försvinner ner i bottenplattan. Ingen personlig erfarenhet dock, osäker på hur väl den isolerar.

Fuktspärr vid golvbrunn och kant mellan yttervägg/golv.

Beror ju lite på hur stort rum det är frågan om, men man kan få problem med att fukten vandrar till angränsande rum om man fuktspärrar.
 
dalle och övriga:

har du/ni samma uppfattning om man isolerar med isodrän och sedan gjuter in golvvärme? dvs att man inte ska/behöver fuktspärra hela golvet...

har grävt upp badrummet och på några ställen ända ner till mar
kplanutan att det varit någon fukt bortsett från duschhörnan. fuktspärr saknades överallt. jag tänker själv att man fuktspärrar runt badkaret samt innerväggar. den nya planlösningen bygger dessutom bort det instängda duschhörnet som alltid var kallt och ganska oventilerat.

vettigt?
 
Min personliga åsikt är att allt i en källare ska klara av fukt och då finns det inte någon anledning att fuktspärra mer än där det är stora fuktbelastningar typ runt brunn och i dusch utrymme. Har själv grävt ur i badrummet och lagt isodrän men då jag inte kommer under med isodränen under ytterväggar eller innerväggar så kommer ju dessa att suga upp fukt iaf och då ser jag det som bra om fukten kan ventileras ut. Och även om Isodränen håller markfukten borta idag så vet man ju aldrig vad som händer i morron. Matteriel som tål en riktig genomblötning så är det inte hela världen om någon gräver sönder stora vatten ledningen och man får pool i källaren i en dar eller två.
 
Snuttjulle skrev:
Och även om Isodränen håller markfukten borta idag så vet man ju aldrig vad som händer i morron. Matteriel som tål en riktig genomblötning så är det inte hela världen om någon gräver sönder stora vatten ledningen och man får pool i källaren i en dar eller två.

Mitt badrum ligger på markplan men med torpargrund... kommer inte heller åt att isolera under väggarna... det var lätt att lägga de 4 isodränplattorna som kunde vara hela men de andra som skulle fixas till på 1000 olika sätt var lite tjurigare :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.