Hejsan...

Vi har en garageport som kan öppnas med fjärrkontroll...

Efter ett par morgonar med hjärtat i halsgropen pga att garageporten varit öppen när vi vaknat så har vi kommit fram till att det är nåt fel på den och inte inbrott... Eftersom vi inte ser fotavtryck i snön och ingenting är heller stulet...

Nu har jag installerat en strömbrytare till själva motorn som vi stänger av på natten och det har ju självklart hållit garageporten stängd...

Men vad kan det vara för problem ?? Själva "öppnaren" måste ju få en signal från nånting för att den ska öppnas... Men VAD?? Nån som haft liknande problem?? Eller nån idé vad som kan vara felet...

Mvh
 
ipppe skrev:
Hejsan...

Men vad kan det vara för problem ?? Själva "öppnaren" måste ju få en signal från nånting för att den ska öppnas... Men VAD?? Nån som haft liknande problem?? Eller nån idé vad som kan vara felet...

Mvh
Kan vara så att någon granne skaffat nån utrustning som går på samma inställning som din port. Oftast går såna här grejjor att ställa om att jobba på en annan kanal eller frekvens. Kolla i bruksanvisningen som du så klart har kvar. Annars leta efter tillverkaren på nätet.
 
Vi hade samma problem med en port på jobbet. Den gick upp och ner ibland utan anledning. Gör ett enkelt frekventsbyte så borde det lösa sig.
 
Ok får prova ändra frekvensen... Jag trodde att min frekvens var unik, så att ingen annan kan "råka" öppna min... Tydligen hade jag fel ;(
 
Dyrare/bättre lösningar sänder en unik kod som öppnar porten. Enklare sänder bara på en frekvens och säger sesam, öppna dig
 
Så med andra ord kan jag åka omkring med min fjärrkontroll och hitta andra garageportar som öppnar sig med min fjärrkontroll... DET känns ju riktigt oseriöst...

Får nog ha skiten avstängd i vilket fall... Nu vågar man ju inte ha den på hela tiden...
 
Jag har varit med om båda. Den sämsta öpnnade man finfint med en sändaren till en radiostyrd bil.....

De vi hadde i garget på förra jobbet var av kodtyp så de fick man uppdatera genom att skruva isär dem och koppla på en seriekabel (tror det var en crawford eller liknande). Sändaren nådde ett litet kvarter.
 
Brukar du kolla så att porten går ner helt och hållet och stannar kvar när du stänger? Kan vara så att känsligheten kan vara felinställd så att porten tror att det är någonting i vägen (Säkerhetsdetalj) när du stänger och går upp direkt igen. Tex lite snö som ligger i vägen nu när det fallit en del? Har själv råkat ut för detta nämligen, men annars låter ju detta med frekvensen inte helt tokigt det heller.
 
pirrepirre skrev:
Brukar du kolla så att porten går ner helt och hållet och stannar kvar när du stänger? Kan vara så att känsligheten kan vara felinställd så att porten tror att det är någonting i vägen (Säkerhetsdetalj) när du stänger och går upp direkt igen. Tex lite snö som ligger i vägen nu när det fallit en del? Har själv råkat ut för detta nämligen, men annars låter ju detta med frekvensen inte helt tokigt det heller.
Jo det har jag kollat... Sista gången kollade vi allting till 110% för att vara på den säkra sidan... Men ändå åkte skiten upp...

Men som sagt... Har en strömbrytare till den nu, verkar vara det ända som är helt säkert...
 
Hur löste sig detta?

Vi har samma problem med en 12år gammal port. Grannen har installerat solceller och ytterligare en garageport, kan det inverka måntro??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.