Hej,
Jag har ett litet problem angående avluftningen till avloppet.
Dom tidigare ägarna har tog bort avluftningen när dom höll på at renovera (sabotera). >:(

Nu ska vi bygga ett badrum i vår takkupa och är i högsta grad i behov av avluftning.

Problemet är att om jag ska dra ett rör upp igenom taket innebär det en väldig massa jobb. Det jag funderat på är att gå ut i väggen istället. Där är det bara en vindskyddsskiva och träpanel. (Jag tror inte det kommer bli några problem med lukt där jag tänkt sätta den.)

Finns det någon "huv" att sätta i panelen som jag kan koppla in avloppsröret i?
Är det något för plåtis att tillverka eller finns det färdiga?

/
Ronny
 
Scrappy skrev:
Hej,
Jag har ett litet problem angående avluftningen till avloppet.
Dom tidigare ägarna har tog bort avluftningen när dom höll på at renovera (sabotera). >:(

Nu ska vi bygga ett badrum i vår takkupa och är i högsta grad i behov av avluftning.

Problemet är att om jag ska dra ett rör upp igenom taket innebär det en väldig massa jobb. Det jag funderat på är att gå ut i väggen istället. Där är det bara en vindskyddsskiva och träpanel. (Jag tror inte det kommer bli några problem med lukt där jag tänkt sätta den.)

Finns det någon "huv" att sätta i panelen som jag kan koppla in avloppsröret i?
Är det något för plåtis att tillverka eller finns det färdiga?

/
Ronny
Inte genom väggen!
Tänk på lukten och var det finns fönster och uteluftsventiler.

Antingen ut genom tak eller med vakumventil.

/Patrik
 
Som sagt lukten blir inet problem.

Någon som har en idé?

/Ronny
 
Du kan sätta den där du vill!
Sätt en vacuum ventil bara. Så här ser de ut9051031.jpg
 
Du kan köpa den på bauhauss, sigro etc
 
Montana skrev:
Du kan sätta den där du vill!
Sätt en vacuum ventil bara. Så här ser de ut[bild]
Den bör placeras i varmt utrymme annars finns risk att den fryser och fastnar.

/Patrik
 
Jag har samma problem. Jag har hört att man inte skall ha vakuum ventil när man har enskilt avlopp. Kan någon bekäfta eller förneka??
 
Pasta skrev:
[quote author=Montana link=1133956819/0#3 date=1134581430]Du kan sätta den där du vill!
Sätt en vacuum ventil bara. Så här ser de ut[bild]
Den bör placeras i varmt utrymme annars finns risk att den fryser och fastnar.

/Patrik[/quote]

Jag har haft min på vinden i 10 år utan problem. Den har en frigolit skyd på. kankse därför ;)
Jag vet tvärr inte om man kan ha den med enskilt avlopp
 
En bekant har enskilt avlopp och en luftning (som tidigare bild) monterad på muggstolen, luktar ingenting och verkar fungera.

Vet dock inte vilken modell som sitter där.
 
Har en vacuum vntil under diskbänken.
Funkar SKITBRA :surprised:

Drog om min avluftning och drog den igenom taket. Var väl inga problem bara borra och skaffa tegelpanna med avluftningshål.

Att dra den igenom väggen är inte att rekommendera. Lukten letar sig in jag lovar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.