Vi har funderat på att ha 4-vägs vägguttag på övervåningen som det är dags att installera nu, men jag har hört att dessa är utanpåliggande och sticker ut mer än vanliga 2-vägs. Stämmer detta? Sticker de ut störande mycket eller är det något man kan leva med? Vi har Elko RS i övriga huset men jag har inte hittat någon 4-vägs i den serien men det borde väl gå bra med någon annan liknande tillverkare.

/Weine
 
Jag personligen tycker det ser lite "klumpigt" ut men kommer där en tv framför eller nåt sånt så är det ju väldigt praktiskt..
 
Ett 4-vägs uttag bygger 39mm. Annars kan man sätta 2st 2-vägs VU intill varandra.
Det finns även 3-vägs uttag som monteras i dubbeldosa med kombinationsram (Elko RS).
 
Redigerat:
Sätt två tvåvägs bredvid varandra. 4-vägs bygger ut precis som du säger. Eljo har ett 3-vägs i Senso serien som passar i en 1,5-dosa.
 
Dosorna sitter redan på plats. Elektrikern kommer tillbaka på måndag för att koppla in uttagen. Jag får kolla med min äkta hälft vad hon tycker blir bäst. För min del är bäst = mest praktiskt.
 
Elko har 4-vägs ROT uttag som passar bra med RS-serien.
 
Har ni redan infällda dosor så känns det lite meningslöst sätta 4vägs då de måste vara utanpåliggande (man kan dock såklart sätta dom rakt över dosan och dölja den).
Dessutom är det såvitt jag vet dyrare att sätta ett 4vägs än att sätta 2 2-vägs.
 
Låt elektrikern sätta in 2-vägs.
När behovet kommer för flera uttag så byt till 4-vägs där det behövs.
 
2-vägs brukar bli bra. Där det behövs flera uttag räcker fyra stycken inte till i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.