Hej,

den firma vi anlitat för att inreda hela vår ovanvåning har vi nu upptäckt att de lagt all klinkers på badrumsgolvet fel!! Vi ville ha det i om-lott-mösnter (30x60 cm plattor), men nu har de lagt det i raka linjer, inte alls samma känsla som vi hade tänkt oss.. (De hade vår ritning på mönstret uppsatt i snedtaket under tiden de gjorde jobbet...) Totalt cirka 11 kvm.

Hur mycket är det rimligt att man kan begära i avdrag i samband med slutbesiktningen för denna del? Att de ska göra om arbetet känns inte särskilt akuellt då det förmodligen kommer kosta dem en hel del och vi har själva köpt in kaklet tidigare.

Tacksam för alla råd som finns!

/N&M
 
Detta borde vara en bedömningsfråga. Kanske kan man få 50% av arbetskostnaden för klinkersarbetet avdraget. Fast det beror väl på hur de skött sig i övrigt också. Om detta är deras enda miss skulle jag bjuda på det, annars får man vara lite hårdare.
 
En tänkbar lösning är fakiskt att lägga ett lager till ovanpå det befintliga.
 
Nu är detta tyvärr inte deras enda miss och de har redan erbjudit ekonomisk kompensation. Frågan är nu bara hur mycket? Kan besiktningsmannen säga ett belopp?
 
Det är jättesvårt att sätta ett belopp. Det som upplevs att vara ett stort problem för vissa, kan vara en struntsak för andra. Men kommer du att reta dig varje gång du kommer in i badrummet och tänka onda tankar så är det ett större problem och då bör du kräva en större ersättning.
 
Ja, det är så klart en avvägningsfråga. Vi får invänta och se vad besiktningsmannen säger.
 
du ska inte dra av nått. Du skall kräva att det görs om enligt ritning. SÅ enkelt är det.. Håll hela summan tills dess att entreprneören gjort som handlingen säger. Du skall även meddela entreprenören detta. Åtgärdas det inte så ber du en annan tomte åtgärda problemet. Du skall även hålla inne övrig betalning som anses skälig att anlita annan firma att åtgärda problemt. Ca 1000 kr/kvm + 10 % så säg 12 000 kr. Hur mycket ligger hela jobbet på?
 
Jag håller med, dom skall inte dra av någonting, då saltar dom på något annat, det är för enkelt för dom att säga "vi drar av".

Du skall leva med golvet i säkert 20 år, du har inte fått vad du beställt, beställning satt på väggen och dom sket i att läsa/förstod inte svenska.
Men det blir deras problem.
 
Om man lägger ett klinkers golv, varför sätta ritningen i taket?

Det var min första tanke, men jag antar att ni pratat med plattsättaren innan dom började med golvet.

Så det är bara att lägga om golvet....
 
Låt dej inte nöja med nedsatt pris eller ursäkter. Låt dom göra om jobbet, varför skulle dom inte behöva göra det?
 
F
Kanske för att det tar tid man inte har och att man inte vill ha två lager klinker på varandra med en massa fix som binder onödiga mängder vatten?
 
Att inte behöva åtgärda sitt misstag för att man inte har tid eller lust verkar inte vara ett särskilt bra argument. I så fall är det väl bara att betala trådskaparen en ersättning så han kan ta in någon annan hantverkare som har tid att åtgärda. Är lösning med två lager klinker dålig så får man väl fixa det på annat sätt.
 
F
Det var i förstahand trådskaparens tid jag menade och att lägga två lager klinker på varandra är en vedertagen lösning som man som kund troligtvis har svårt att säga nej till om det är ett sånt förslag som erbjuds. Jag hade inte viljat ha två lager klinker på varandra i ett våtrum. Jag hade verkligen funderat på om det inte är ett godtagbart alternativ att behålla det som det är med en prisreduktion. Det kan tom vara så att det blir bättre att ha dom "kant i kant" då många 30x60 plattor har tendens att bågna lite på mitten på långa hållet och då blir "om lott" läggning ojämnare än kant i kant.
 
Missade nog din poäng där fsn.

Utgångspunkten för ditt ersättningskrav bör vara att det görs om enligt ritning eller en kompensation motsvarande vad det skulle kosta att ta in någon annan att göra jobbet. Sen är det väl upp till er att värdera vad ni tycker är en acceptabel ersättning för att de ska slippa åtgärda och det eventuella strul som ett åtgärdande också medför. Det viktigaste är att ni känner er nöjd med ersättningen och inte senare kommer att ångra att ni inte krävde att felen skulle åtgärdas istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.