Hallå,
Jag ska nu börja gipsa mina väggar på vinden och måste göra hål i gipsskivor för eluttagen.
1) Finns det något enkel verktyg man kan sätta på borrmaskinen som är rätt dimension som eluttaget, typ en puck/fräs?
2) Har ni tips på hur jag enklast kan mäta ut vart jag ska göra hålet på gipsskivan. Hört att man kan sätta något lock i eldosan med en spik typ mitt i. Stämmer det? Vart kan man köpa det? Eller ni har säkert bättre tips.

Mvh
TW
 
Och för att borra hålen skaffar du dig en dosfräs typ T70.
dosfras.jpg
 
twtwtw skrev:
Finns det något enkel verktyg man kan sätta på borrmaskinen som är rätt dimension som eluttaget, typ en puck/fräs?
Dosfräs som sagt, men obs att det finns olika dimensioner på dosor så mät vilka du har och köp motsvarande fräsar. Hos mig är kopplingsdosorna av en dimension och de för strömbrytare och uttag en annan.

twtwtw skrev:
Har ni tips på hur jag enklast kan mäta ut vart jag ska göra hålet på gipsskivan. Hört att man kan sätta något lock i eldosan med en spik typ mitt i. Stämmer det? Vart kan man köpa det? Eller ni har säkert bättre tips.
Hole-in-one och liknande sägs ju funka bra men är ju inte helt gratis. (I extremfall, d v s kök, kan man dessutom råka ut för att behöva fyra-fem stycken till en skiva). Dessutom har jag hört att man kan råka borra sönder en då och då. Så jag tillverkade en egen manick bestående av en bit masonite (två hoplimmade lager), en skruv i mitten med spetsen utåt och två borrade hål så att jag kan fästa den i dosan med skruvarna som ska hålla insatsen.
Jag gjorde ett par stycken för varje dosdimension (de har olika avstånd mellan fästskruvarna). De fästs i dosorna och sen pressas skivan på plats, så gör skruvens spets en markering för dosfräsens centrumborr. Det gäller dock att inte luta skivan när man trycker dit den, annars kommer markeringen på fel höjd.
I vissa fall mäter jag bara in positionen (vågrätt och lodrätt) för dosans mitt med tumstocken...det går det också.
 
Jag brukar göra en ännu enklare metod, jag slår in en spik mitt i dosan (undvik alla kablar bara) och låter huvudet på spiken sticka ut, sen snor jag ett läppstift från sambon(eller frågar snällt) och målar på huvudet. Ställer gipsskivan på golvet i rätt position och trycker den lite grann mot spiken och du har en markering där du ska sätta dosfräsen.
Edit: Sen drar du ut spiken, men det kanske var underförstått.
 
  • Gilla
Woolfield och 5 till
  • Laddar…
Har inte kommit mej för att köpa något elegant verktyg, så jag mäter. Brukar inte vara något problem om det bara är en eller två dosor i skivan.

Nackdelen är att man måste tänka lite, och det händer att detta misslyckas..
 
  • Gilla
Switteboy
  • Laddar…
Om man använder Hole in one till att borra i OSB brukar man borra sönder aluminiumringen i centreringsmagneten man sätter in i dosorna p.g.a. hårdheten i skivan (styr borren mer än gips) . Ett trick som jag använde mig av var att bara markeringsborra med dosfräsens centrumborr och ta bort magnetsökaren , vinkla ut skivan något och borra igenom, jag körde med T-80 på OSB för att kunna justera OSB skivan och med T-70 på gipset.
 
Ett problem jag har upplevt med magneterna är att yttermagneten gärna flyttar på sig när man ska sätta an dosfräsen med dess centrumborr. Är man mer stadig på handen än vad jag är, är det kanske inget problem. Annars går det ju bra att markera med en spritpenna genom yttermarkörens centrumhål, plocka bort magneten och sedan köra på som vanligt.
 
Lymmeln skrev:
Om man använder Hole in one till att borra i OSB brukar man borra sönder aluminiumringen i centreringsmagneten man sätter in i dosorna p.g.a. hårdheten i skivan (styr borren mer än gips) . Ett trick som jag använde mig av var att bara markeringsborra med dosfräsens centrumborr och ta bort magnetsökaren , vinkla ut skivan något och borra igenom, jag körde med T-80 på OSB för att kunna justera OSB skivan och med T-70 på gipset.
Ja man brukar det ja..
Perfekt att göra som du gör, både när det gäller T80 i OSB och vinkla ut skivan..
Vi använder även "supersökare" http://www.norgips.se/index0,615.htm så slipper man magnetsökaren över huvud taget när det gäller OSB - för det sliter styggt i insatserna annars.
 
Har man en laser kan man rigga upp den så den lyser mitt i dosan och sen sätta dit skivan och borra på laserpricken. jobbigt om man har fler uttag i samma skiva dock.
 
  • Gilla
Zalk och 5 till
  • Laddar…
Det fanns stämplar! superbra då slipper jag tillverka egna, lasern är nog ok men om man vill ha lite fart på uppsättningen av skivor är det nog svårt. Enstaka hål för ex. rör eller så är nog lasern bra.
 
Rekomenderar Artnr: 189032 på Jula annars. Klart billigare än Hole in One och fungerar utmärkt tillsammans med T70 och T80 dosfräs.

Zephir
 
zephir skrev:
Rekomenderar Artnr: 189032 på Jula annars. Klart billigare än Hole in One och fungerar utmärkt tillsammans med T70 och T80 dosfräs.
Jag har blåa såna och de fungerar uselt, har inte en dosa som de sitter bra i, utan lossnar och fastnar halvt om halvt i gipsskivorna.
 
T
Jag brukar:

1) Skruva ut skruvarna i dosan lite grann, bankar man till på gipsskivan gör de avtryck och då är det lätt att se var man ska borra.

2) Stryka lite trälim eller motsvarande på doskanten, gör också avtryck. Kan dock bli lite kletigt om man inte trycker dit skivan rätt direkt.

3) Mäta.
 
  • Gilla
Timmerhus2021
  • Laddar…
hole in one !!
ska man ha OSB först tar man en 80 fräs till en 70 dosa.
90 fräs till 80 kopplingsdosa.
så kör man ej sönder nåt.
allt annat med läppstift m.m kan man göra. men hallå??
man skall arbeta enkelt å lätt.
blir roligare å finare resultat!

mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.