Om du ändå är inne på skatteeffekter. Normalt får man ju dra av utgifter för värdehöjande åtgärder vid försäljning. Kommer man då att behöva lägga tillbaka ROT-avdraget, så man inte får först en reduktion, och sedan avdrag?

Exempel:

Köp ett hus för en miljon, renovera för 100 kkr arbetskostnad och 100 kkr material och sälj för 1,2 miljoner. ROT-reduktionen ger 50 kkr. Vad blir underlaget för kapitalskatten?

150 kkr? 100 kkr? 50 kkr? 0 kkr?

Minns någon vad som hände förra ROT-omgången?
 
Jag antar det är kontantprincipen som gäller, dvs att man får reduktionen det året man betalar och inte det år arbete utförts eller fakturerats?

Har man satt någon bortre tidsgräns eller är detta en tills vidare årligen återkommande reduktion?
 
Permanent har man sagt. Men det går ju att ta bort lika enkelt som att införa.
 
MH: Rotavdraget lades inte tillbaka vid beräkningen av reavinstskatt. Logiskt borde det kanske vara så, men med alla stöd, subventioner och skatterabatter som varit genom åren för att tilläggsisolera, byta fönster, ändra uppvärmning etc så är det nog inte praktiskt görbart. Så många skattekontrollanter finns det inte att anställa.
 
Det som är lite intressant är att det, den dag som avdraget presenterades, fanns ett räkneexempel där man menade att om man har en arbetskostnad på 30000 för en renovering i ett delägt småhus så kan varje delägare dra av 15000. Detta exempel verkar vara borta på regeringens sida nu...
 
... med stor sannolikhet borttaget för att det var ett felaktigt exempel. :)
 
Gäller Rot-avdraget en bostad som sitter ihop med en jordbruksfastighet
 
Det heter ju "Privatbostad på jordbruksenhet". Dvs bostaden ingår ju inte i själva jordbruket och kostnader för bostaden får inte dras av i rörelsen, så det borde vara OK.

Jag tänker i alla fall dra av! :)
 
Vi står i begrepp att bygga nytt, hur kan vi smartast utnyttja rotavdraget?

Om jag kaklar en klinkerplatta i badrummet och sedan tar in en hantverkare för att avsluta resten, klassas det då som en badrumsrenovering?

Gjuter jag plintar för carport, och sedan ringer hantverkare som får avsluta?

Gränserna för renovering känns aningen flytande...

Tacksam för svar!
 
Som vanligt blir det SKV som får göra en bedömning. Och det kan vara lite trixigt att hävda att de har fel, även om det går.

Sådana här gränsdragningsproblem är inte nya.
 
Man skall tänka sig för, tycker jag, innan man tar saker för givet. Det är så pass mycket pengar inblandat i dessa avdrag att Skatteverket kommer att vara skyldiga att driva fallen ganska hårt, med skattetillägg på både 20 & 40%. Med stor sannolikhet kommer ett antal fall att hamna i rättssystemet också, och kommer om tre år eller så att avgöras av regeringsrätten som skall bedöma lagtexter, förarbeten och andra angränsande rättsfall.

Jag har inget emot ROT-avdraget i sig, tvärtom kommer jag nyttja det maximalt för det finns att göra. Men det andas rätt mycket panik när man klämmer fram det helt utan förberedelser två veckor före jul, när stora delar av Sveriges hantverkare ändå jobbar som dårar för att få sina arbeten färdiga till jul, eftersom ingen vill fira jul på en byggarbetsplats. Jag ser inget behov av att landets hantverkare skall bli överösta med offertförfrågningar i det läget.

Det hade nog fungerat lika bra om man tänkt lite grann, och så kanske man kunde ha presenterat det hela efter helgerna istället, i färdigt skick.
 
Säkert, men man hade inte fått klart allt till nyår heller, och man var tvungen att göra någotnig, eftersom den allmänna opinionen (och oppositionen) krävde omdelebar handling (av något slag). Då är väl ROT-avdraget ett ganska harmlöst sätt att handla, jämfört med att tex köpa en bilfabrik eller två. :)

Tillsätta en utredning i det läget? Nja...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.