Vedträn brukar ju ha en jäkla förmåga att rasa snett åt nåt håll, men såpass måste dom ju ha testat produkten (?)
 
håhå.. lite häftig i alla fall.. men jag är lite skeptisk nog
 
Fördelen med denna är väl att man slipper ha en ack tank.
Jag gissar att en stor panna med en stor ack blir billigare än den här pannan?
 
En stor tank är i alla fall beprövad teknik. Inte så kul att vara första kund på en sån här innan barnsjukdomarna är lösta...

Sen undrar jag va man gör med vedträna som ligger utanför intervallet 45-50 cm?
 
Såg den på Elmia lantbruk, har för mig att säljaren sa att 25kw kostade om jag inte missminner mig 125´ +m. Han hade inte sett någon sån panna live sa han själv.
 
De är frikostiga med miljöcerten nu för tiden. 15kW-pannan har en verkningsgrad på:
"Verkningsgrad, 7-88 %". :rolleyes:

I övrigt är jag skeptisk till iden, känns som att flis är ett bättre alternativ om man vill kosta på såpass...
 
Pelletspanna med jättestora pellets:D
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Är också skeptisk, hög risk att vedinmatningen trasslar. Stokerpannor/pelletsbrännare är nog en mer beprövad lösning...Men kanske kan idén att "standardisera" bränslemåtten (pellets) funka i denna panna, Om man kör veden genom en "reducerare" så att alla vedträn "blir lika" kan man nog få det att fungera....

Att reglera förbränningen mha bränsletillförseln är ju det rätta sättet......
 
PST skrev:
Om man kör veden genom en "reducerare" så att alla vedträn "blir lika" kan man nog få det att fungera....
Man lär ju få en hel del flis av den processen, och då är det väl lika bra att löpa linan ut.
 
Häftigt. Är det någon härinne som har provat den?
 
vore det inte smidigare att automatisera en kenjonugn?
25 kw för 125+ m brrr, jag matar hellre för hand...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.