Jag har dragit ett lexcome home nät i huset och har kopplat in ett gäng med uttag. då var det inga problem för det var bara att sätta i rätt färg på den platsen i kontakten som hade den färgen alltså röd kabel vid rödmärkt plint.
de kontakterna köpte jag på elbutik.se men de jag har nu köpte jag via en elektriker som varit här en gång och de ser helt annorlunda ut men han säger att det skall fungera. så är det någon här som förstår vilken färg som skall in vart??
ttack för hjälpen så länge...
 
  • IMG_1100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1101.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmat nät. :)

Är de kontakten på bilden längst ner du undrar över? Jag kör alltid B kopplingen som står på uttaget, b-koppling i uttaget och likadant i patchpanelen
 
Fotsvett: B-koppling är väl svensk standard eller?
 
imported_peter skrev:
så är det någon här som förstår vilken färg som skall in vart??
ttack för hjälpen så länge...
Njae, inte direkt. Jag har ingen erfarenhet av LexCom (fast konceptet verkar käckt) och färgerna är inte standard. De är det däremot på ditt nya uttag. Om man tittar på de två uttagen, så ser de misstänkt lika varandra ut, så det kan mycket väl vara så att du bara skall trycka dit paren på samma ställe som i den gamla, men säker kan man förstås inte vara.

Det finns två standardiserade sätt att koppla uttag (TIA/EIA 568-A och motsvarande B) B är vanligast. Så du måste först lura ut enligt vilken standard lexcom kopplar sina uttag (antagligen B) och då kan du bakvägen lura ut vilka färger som är vilka. Om du tittar på exv. http://en.wikipedia.org/wiki/TIA-568B så ser du vilka färger som är de normala.

Om du är lite flink i fingrarna (dvs kan träffa rätt) så kan du mäta upp ett gammalt uttag och ett nytt och se om stiften går till samma knivar, om det inte stämmer så mät på ett gammalt och se vilka stift som går till vilken LexCom-färg och därifrån göra en översättningstabell (jag hittade ingen på nätet, men sök gärna först). Det du måste komma ihåg är att det räcker inte att få elektrisk kontakt mellan stift 1 och stift 1 i andra änden, paren måste också ligga rätt (eftersom kabelm är partvinnad, dvs två ledare är tvinnade omvarandra för att nå rätt elektriska egenskaper).

Dj-a korkat att inte använda "rätt" färger om du frågar mig. Visste inte att någon tillverkare var så dum. Men det är väl för att låsa in kunder i sitt eget sortiment antar jag.
 
Om jag minns rätt är det så att Lexcom home Wb uttag är det bar en färg på
denna har man om man skall kör tv-signal (analog)
Den andra är vanlig skärmad Lex com uttag (FTP), denna används i skärmade data nätverk och den har A och B koppling graderingar på sidan ..
Så var det för ett år sedan men det kan ha ändrats .
Du borde ha någon form av metall hätta att trycka över också.

Vi lever ju i en föränderlig värld.
 
okey, tack för inputen så länge.för att förtydliga lite så är båda bilderna på kontakterna på samma kontakt fast från olika håll om man säger så. för att visa symbolerna på båda sidorna.
jag får helt enkelt försöka ta reda på vilken färg som motsvarar vilken på kabeln. hade hoppats att någon annan hade råkat ut för samma sak någon annan gång. tack så länge...
 
Jag ställde frågan på schneider-electrics forum och fick då följande svar:

Om du följer B-koppling på LexCom 250 så gäller detta:

(LexCom Home färgkod först)
Grå, motsvarar vit/orange.
Orange, motsvarar orange.
Röd, motsvarar vit/grön.
Gul, motsvarar blå.
grön, motsvarar vit/blå.
Svart, motsvarar grön.
Blå, motsvarar vit/brun.
Brun, motsvarar brun.


Jag har inte provat än, men förutsätter att det fungerar...
 
  • Gilla
Flaxee och 1 till
  • Laddar…
RilleRock
imported_peter skrev:
Jag ställde frågan på schneider-electrics forum och fick då följande svar:

Om du följer B-koppling på LexCom 250 så gäller detta:

(LexCom Home färgkod först)
Grå, motsvarar vit/orange.
Orange, motsvarar orange.
Röd, motsvarar vit/grön.
Gul, motsvarar blå.
grön, motsvarar vit/blå.
Svart, motsvarar grön.
Blå, motsvarar vit/brun.
Brun, motsvarar brun.


Jag har inte provat än, men förutsätter att det fungerar...
Fungerar klockrent ifall någon mer har problem med ovanstående.
 
  • Gilla
olgerfelt
  • Laddar…
Tack! Letat ihjäl mig efter detta...

I imported_peter skrev:
Jag ställde frågan på schneider-electrics forum och fick då följande svar:

Om du följer B-koppling på LexCom 250 så gäller detta:

(LexCom Home färgkod först)
Grå, motsvarar vit/orange.
Orange, motsvarar orange.
Röd, motsvarar vit/grön.
Gul, motsvarar blå.
grön, motsvarar vit/blå.
Svart, motsvarar grön.
Blå, motsvarar vit/brun.
Brun, motsvarar brun.


Jag har inte provat än, men förutsätter att det fungerar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.