Jag anser inte att man ska betala för administrativa kostnader eller tiden det tog för honom att införskaffa en beredare. Du betalar ju 9350 inkl moms och han har säkert redan en marginal som täcker in just ovanstående kostnader. Om han hämtar den från Norge eller får den fraktad till kund/sig är hans ensak. 11 mil tar maximalt 2 timmar att köra med släpvagn. 2 timmar körning + 3 timmars jobb är totalt 5 timmar, vilket borde vara det du ska betala. I detta fall verkar han debitera per mil? Det borde då motsvara de 2 timmar jag skrev innan. Det kan vara så att han skriver 8 timmar för att hela hans dag gick åt för ditt jobb, men det ska du inte stå för. Det är också hans ensak. Han kunde ha koordinerat det med ett annat jobb och kunnat debitera körsträckan 2 ggr istället, om han ville. Det tycker jag hade varit ok...
Redigerat:
Självklart ska hantverkare få betalt för administration, inköp men att svara "Vad skulle han göra resten av dagen?" förstår jag inte mig på.
Om jag på mitt jobb (kontor) arbetar åt en kund i tex 4 timmar är det ju mitt ansvar att fylla resterande timmar med något annat. Skulle jag inte ha något att göra under de resterande 4 timmarna sätter jag det på interntid. Jag kan ju inte fakturera 8 timmar bara för att jag börjat på med något.
Jag renoverar själv mitt hus och känner igen mig i frågeställningen när man läser fakturor. Det kämms ofte lite mycket men när man börjar räkna så brular det bli relativt rimligt. Det är dock viktigt att man granska fakturor lite kritiskt likadant som man granska övriga räkningar.
En murare fakturerade oss både för timmar och för insatsrör där montering redan ingick vilket resulterade i att fakturan var på ca 40 timmar förmycket. När jag hade lyckats bevisa för muraren att han inte på en normal arbetsvecka kunde fakturera 80 timmar räknades fakturan ner från 72.000 till 57.000. Bara på grund av en miss.
Om jag på mitt jobb (kontor) arbetar åt en kund i tex 4 timmar är det ju mitt ansvar att fylla resterande timmar med något annat. Skulle jag inte ha något att göra under de resterande 4 timmarna sätter jag det på interntid. Jag kan ju inte fakturera 8 timmar bara för att jag börjat på med något.
Jag renoverar själv mitt hus och känner igen mig i frågeställningen när man läser fakturor. Det kämms ofte lite mycket men när man börjar räkna så brular det bli relativt rimligt. Det är dock viktigt att man granska fakturor lite kritiskt likadant som man granska övriga räkningar.
En murare fakturerade oss både för timmar och för insatsrör där montering redan ingick vilket resulterade i att fakturan var på ca 40 timmar förmycket. När jag hade lyckats bevisa för muraren att han inte på en normal arbetsvecka kunde fakturera 80 timmar räknades fakturan ner från 72.000 till 57.000. Bara på grund av en miss.
BAS skrev:
man brukar säga att det kostar ca.650 Kr/tim för bilen och sen runt 500 Kr/tim för mokaren så det blir ju endel pengar '1150 *3 =3450' sen är det matrial som går åt, endel saker går inte att återanvända så då får det bli nytt 'skit dyrt med VVS artiklar' så priset kanske var lite högt men inte åker.
Nu är du väl ändå ute och cyklar, 1150 kr/timsir X skrev:man brukar säga att det kostar ca.650 Kr/tim för bilen och sen runt 500 Kr/tim för mokaren så det blir ju endel pengar '1150 *3 =3450' sen är det matrial som går åt, endel saker går inte att återanvända så då får det bli nytt 'skit dyrt med VVS artiklar' så priset kanske var lite högt men inte åker.
Finns nog ingen som skulle acceptera att betala det.
Ska man alltså betala 1150 kr per timme för en röris sittandes i sin bil ? Hoppas jag har missförstått det hela..........sir X skrev:man brukar säga att det kostar ca.650 Kr/tim för bilen och sen runt 500 Kr/tim för mokaren så det blir ju endel pengar '1150 *3 =3450' sen är det matrial som går åt, endel saker går inte att återanvända så då får det bli nytt 'skit dyrt med VVS artiklar' så priset kanske var lite högt men inte åker.
Skriv ett brev och be honom specificera vad arbetstiden innehåller.. Vi hade en rörkrökare på ungarnas dagis (ett föräldrakooperativ) och jag var då fastighetsansvarig, han skulle dra rören och motera upp 2 st. handfat, vi hade förborrat alla hål som rören skulle gå i, den totala sträckan rören skulle dras var kanske 6 meter. På fakturan som kom några veckor senare hade han debiterat 24 (!!) timmars arbete + materialet..
Jag skrev ett brev där jag förklarade att det var fullständigt orimligt och att om han fortfarande stod fast vid den tiden så var han tvungen att speca exakt vad han gjort på dessa timmar. Sedan betalade jag in materialkostnaden + 12 timmars arbete. Han "överklagade" inte..
Jag skrev ett brev där jag förklarade att det var fullständigt orimligt och att om han fortfarande stod fast vid den tiden så var han tvungen att speca exakt vad han gjort på dessa timmar. Sedan betalade jag in materialkostnaden + 12 timmars arbete. Han "överklagade" inte..
Medlem
· skåne
· 14 inlägg