Någon som modifierat sin gamla dörr och satt i en glasruta?

Hur skall man gå tillväga?
Vad skall man ha för glas?

/ Fredrik
 
Jag satte in egensnickrade glaspartier bredvid min glasdörr. Glasmästaren rådde mig ha 6 mm laminatglas utåt och 8 mm härdglas inåt.
 
Kan det inte bli skitigt o ha två rutor, du kommer väl inte åt att rengöra mellan..
Jag har lösa funderingar på härdat glas från ikea, enkel ruta.. Är det dumt tro?
 
Jag skulle köpa ett "gammalt" 3-glas fönster i passande storlek och bara ta själva glaskasseten till bastudörren. Det blir både ljud och värme skyddat och ett normalt 3-glas funkar ju i badhusens bustu.
 
Jag har funderat på det oxå, men där är bredden ett problem, svårt o hitta tillräckligt smala gamla fönster.. Det var dock min ursprungside innan blocket inte hittade några glaskasetter åt mig.

Hursomhelst, jag har faktiskt sågat ut ett hål, meckat dit lite lister, och i med IKEA-glaset... Jag kunde gjort det snyggare, men tror det blir rätt ok. Jag åpterkommer med temperaturrapporter till helgen, då har jag förhoppningsvis fått dit klinkers på golvet, och meckat dit lavarna igen. Det hela blir en minipimpning av bastun till budgetpris. När det är dags för fullständig badrumsrenovering blir hela skiten nytt.
 
fresve skrev:
Jag har funderat på det oxå, men där är bredden ett problem, svårt o hitta tillräckligt smala gamla fönster.. Det var dock min ursprungside innan blocket inte hittade några glaskasetter åt mig.

Hursomhelst, jag har faktiskt sågat ut ett hål, meckat dit lite lister, och i med IKEA-glaset... Jag kunde gjort det snyggare, men tror det blir rätt ok. Jag åpterkommer med temperaturrapporter till helgen, då har jag förhoppningsvis fått dit klinkers på golvet, och meckat dit lavarna igen. Det hela blir en minipimpning av bastun till budgetpris. När det är dags för fullständig badrumsrenovering blir hela skiten nytt.
Är det Malm glasskivan du har monterat in i dörren? Är rätt sugen på nåt sånt själv tills det blir att göra om bastun helt. Har du bilder på hur det ser ut?
 
Ett vanligt hyllplan, 40*37 är det.
Jag återkommer med bilder... Kan ju säga att det bir ju inte supersnyggt med nya fina lister mot den gamla mörknade panelen.. Men, skit samma, jag kommer nog göra om om något år iaf. :)
 
Ok, är lite sugen på att försöka med ett sånt här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80142656 i transparent grå 80x48. Fast 80x48 kanske blir för stort och gör dörren ostabil. Borde ju kunna slipa rent bastudörren och lacka den så allt ser lite fräschare ut. Min ser rätt trist ut nu, sen skulle jag vilja göra nåt tillfälligt för att fräscha till bastulaven också. Kanske går att slipa den med och olja in den?
 
Redigerat:
Fått mycket gjort, så idag blev det klart.
http://www.fresus.se/thumbnails.php?album=20

Bastun upplevs större nu, tror att det beror på att det inte längre är täckt mellan lavarna oh ner mot golvet. Golvet i sig gör mycket till. Även fönstret!
Blir troligen invigning imorgon kväll. :)

Det var trall på golvet innan, ni kan se på bilderna hur mysigt det blir under.. :S
Kostnad för mini-makeover:
Klinker = 400 kr ( 2.4 m2, plattorna är 40*40 cm gick åt exakt 2 paket)
Fix & Fog = ca 300 kr.
Lister runt fönster, ca 150 kr tror jag..
Glaset var ett tidigare felköp, kostar inte många kr.
Virke till lavarna återanvändes, skall skuras ngn gång till så blir det nog bra. :)
Primer hade jag en gammal burk.
Totalt i runda slängar 1000 kr
Total arbetstid, ca 12 timmar.

Reaktionen när sambon kom på att jag tagit ner de gamla hemska tvättlinorna var bara aningen negativa, skall komma på ngn annan lösning som inte är tokfult.
Att vi nu kan ställa undan badbaljan mm under lavarna är grymt praktiskt. Innan var ju allt täckt som sagt. Allt upplevs som sagt som mycket större. :)
 
Redigerat:
Måste man bestämt hänga tvätt i bastun kanske lösningen som mina föräldrar har är lite snyggare. Rundstavar som sitter fast i en plankbit med hål i så att de går rätt nära taket.

Såg bra ut med klinkersen och fönstret i dörren. Är själv rätt sugen på att lägga klinkers på golvet men det blir nog inte förrän jag gör om väggarna också. De går ända ner till betonggolvet redan nu och suger upp vatten som spills på golvet.

Var det svårt att såga upp hålet i dörren? Blev den ostabil av det? Kanske får satsa på malm glasskivan som är 40x48 istället för den som är 80x48 Vad är det för lister som du satt fast glaset med?
 
Det var enkelt att såga, jag måttade ut, sågade lite med cirkelsåg, och sågade ut i hörnen med fogsvans. I min dörr satt panelen på en skiva som var konstruerad panel-Masonit-frigolit-masonit-panel, jag kan inte tänka mig att den blir ostabil av det fönster jag satte in.
Jag har använt vanliga ytterhörn-lister, och lite silicon. Återstår o se hur siliconet funkar i värmen.

Vi måste inte bestämt hänga tvätt i bastun, men när det är fullt i tvättstugan brukar tex lakan få hänga i bastun. Jag har sett sånadär rullar som är utdragbara, skall testa en sån, och se om den pallar värmen.

Edit:
Hittade en sån där Torklina, kanske lite dyr:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54297505
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.