Jag har bestämt mig för att dra ner de ny utanpåliggande rören i golvet och istället ha dolda rör.
Effekten blir att jag måste skarva det inkommande vattnet innan jag drar ner det i golvet. Resultatet blir således att det måste sättas en inspektionslucka i väggen vid skarvarna.

Men hur görs detta smidigast ?
De inspektionsluckslösningar jag har sett har bestått av en ventilerad metalllucka, eller något byggt i trä. Luckan i sig är ju omöjlig att få tät och vattenånga och fukt borde lätt tränga in där. i utrymmet bakom.
Bakom luckan läggs det som jag förstått tätgucka på golvet men inget görs ju åt utrymmet på sidorna. så i utrrymet som är mellanrummet mellan inner och yttervägg ( med isolering ) är det mer än fritt fram för fukten att vandra.

Detta känns ju inte logiskt, hur har ni andra löst detta, har ni gjort ett slutet utrymme även innanför inspektionsluckan med tätskikt på väggar, maschetter runt rören etc?
 
Om du gör en "låda" i väggen, med hål exakt för rören, så tätskiktar du den på insidan runt om,
tillsammans med övriga rummet,
Sedan sätter du bara dit ett plåtlock,
Alternativt har du luckan in mot ett annat rum, men tätskiktar och har ett skvallerrör till våtrummet som vanligt,
Uponor har färdiga skåp , fast det kanske inte alltid passar måttmässigt..
 
Finns det någon där ute som har en URL till Upnors färdiga låddor?
 
Hej!

Så här har de gjort hemma hos oss i nybyggt hus, kanske kan ge lite ideer?

Det verkar inte behövas några specialskåp trots att dessa luckor måste rätt otäta.

Mvh
Bambi
 
  • inspektionsluckor 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inspektionsluckor 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inspektionsluckor 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inspektionsluckor 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inspektionsluckor 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en lucka som du sällan öppnar så kan du göra som vi brukar göra.
Skär ut luckan direkt ur marmox-skivan (eller den våtrumsskiva du använder) så att det passar 1-4 kakelplattor. Sätt sen fast luckan med silikon. Om den behöver öppnas så är det bara att skära loss och återmontera med nytt silikon.
Luckan blir helt tät, men som jag skrev inledningsvis så ska det bara användas om luckan inte behöver öppnas ofta.
 
Bambi: I ditt skåp ser det ut att vara träreglar och trä bakom rören, och luckan kan ju knappast vara tät för vattenånga etc? Detta innebär ju att det bakom luckan inte är tätskikt i hela skåpets väggar och golv! Eller?

Bas: Detta bryter väl lite mot principen att det skall vara lätt att titta till rören å andra sidan kan man kanske sätta ett skvallerrör under!?

Det är så viktigt med att inte bryta tätskiktet någon annastans men bakom inspektionslckan är det ok!?
 
Redigerat:
Hej Gajon!

Det är sant, jag håller med dig, man får inte bryta tätskiktet någonstans men detta verkar vara OK enligt hantverkare. Jag har reglar och isolering och inte minsta skydd vid ev. vattenläckage innanför luckan, känns fel!

Men så här bygger man!

Mvh
 
Jag såg förra avsnittet av Äntligen Hemma. Där gjorde dom ett badrum med vattenburen golvvärme och hela baletten. Där byggde rörkrökaren en centralenhet för vattnet utanför badrummet och drog in plastslangar till badrummet med plastslangar i. Då behövde man inga inspektionsluckor inne i badrummet. Det skulle tydligen vara jättesäkert.

Kolla in reprisen här http://anytime.tv4.se/webtv/?treeId=90418
 
Vet inte vilket avsnitt det var men tror att det var förra eller förrförra. Såg en repris av det nyligen i alla fall.
 
Bambi skrev:
Hej Gajon!

Det är sant, jag håller med dig, man får inte bryta tätskiktet någonstans men detta verkar vara OK enligt hantverkare. Jag har reglar och isolering och inte minsta skydd vid ev. vattenläckage innanför luckan, känns fel!

Men så här bygger man!

Mvh
Det känns knasigt men jag har sett det hos så många nu och kan inte förstå hur det skulle vara ok enligt reglerna.

Är det någonstans där det känns som en risk för vattenläkage så är det väl vid skarvarna till rören!?
 
Snailman
Jens_H skrev:
Jag såg förra avsnittet av Äntligen Hemma. Där gjorde dom ett badrum med vattenburen golvvärme och hela baletten. Där byggde rörkrökaren en centralenhet för vattnet utanför badrummet och drog in plastslangar till badrummet med plastslangar i. Då behövde man inga inspektionsluckor inne i badrummet. Det skulle tydligen vara jättesäkert.

Kolla in reprisen här [länk]
Det visas lite av tappvattendragningen och fördelarskåpet i avsnitt nr 8
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.