Det finns som sagt många mindre duktiga firmor som väljer att inte räkna på jobb bla. av orsaken att dom tycker det är ärligare mot kunden det är ju ganska givet att om man skall lämna ett anbud så lägger man på en ganska rejäl säkerhetsmarginal för att täcka in ev. oförutsedda problem och detta vill en del inte pyssla med helt enkelt.

Det finns faktiskt firmor som tänker/fungerar så här och dom kommer som sagt klara sig allra bäst genom lågkonjunkturen det kan jag lova och som sagt får man tag i en sådan firma så tjänar båda parter på det. Skulle jag själv byggt skulle jag inte ens tänkt tanken att ta in fast pris då jag vet att jag kommer att spara mycket på att istället välja mina entreprenörer med omsorg och ha dom på löpande räkning istället.

Många av dom som e desperata idag e jag rädd att dom kanske inte har full fokus på ett bra jobb då dom är pressade nu med en ev. konkurs runt hörnet

Å det positiva med lågkonjunkturen e väl att det kommer rensas upp lite bland lyckosökarna som sökt sig till branchen sista åren,lite väl många som köpt sig en hammare å vips så har dom varit snickare så att säga....
 
Tack för alla tänkvärda synpunkter. Anders
 
Anders, jag är lite nyfiken på hur det gått för dig?
 
Jo, tack vare den förhärskande pessimismen i snart sagt varenda bransch (halleluja för den!) börjar folk ävedn i byggsvängen bli pratbara.

Sedan senast har vi fått en uppdaterad kostnadskalkyl från den konsult vi trodde så mycket på. Men.

- Han vidhåller att markarbeten skall kosta 360.000 kronor inkl återfyllning (hallå! Det är en plan tomt!) trots att den lokala åkaren med vidhängande lokal grävmaskinsentreprenör (bägge gamla barndomskompisar, det blev mycket "minns du när...") sa att tja 100 papp får du nog räkna med. Högst.

- Att ett trädäck runt huset, totalt 120 kvadrat, kostar 600 kr kvadratmetern. Vanligt sketet trädäck på 45xlagom cc 60! Det materialet kan jag köpa för en fjärdedel av priset på ByggMax och skruva ihop själv.

- Att kostnaden per kvadratmeter vägg i ett garage/skjul/uthus är samma som i villan.

Nej, nu kör vi lite på egen hand.

Vi har äntligen fått en genomarbetad offert på material som landar på runt 1,6 mkr. Då ingår allt ovanför plattan, inkl diskmaskin, golv (500 kr/m2) och blandare i duschen. Få sedan se vad vi väljer, naturligtvis. Väggar kommer då i sektioner, resten som plankor i en hög och spikar i en annan.

Och med en liten men som det verkar realistisk byggfirma i Jönköping (godkända av leverantören) som säger att till vädertätt räkna med 300 inkl alla kringkostnader för exvis kranar och bodar, sedan det dubbla för finliret inkl kakel, inredning, plåtslageri, el, tele.

Då skulle projektet hamna på 2,5 (istället för 4,6) mkr, vilket är ca 21 per kvadratmeter för ett arkitektritat hus och då skulle garaget så att säga ingå. Vilket för mig förefaller betydligt mer verklighetsnära.

(Att det till detta tillkommer exvis avlopp, brunnsborrning, destruktion av det gamla huset och lite annat skall man kanske inte blanda in.)

Nu händer inget mer före helgerna, men jag lovar att hålla er informerade.

Anders B
 
Redigerat:
Håll i er nu!

Idag ringde en av de medelstora halvlokala byggbolag som för dryga året sedan räknade bort sig totalt och undrade hur det gått med projektet... Fortfarande igång, svarade jag, fortfarande på upphandling...

Får vi räkna igen?

Självklart, svarade jag. Men den första siffran skall ner från 4 till 2. Och de sa inte nej! Återstår dock att se hur deras eventuella offert ser ut. Om det alls blir någon.

Märklig bransch det här. Eller är det vi köpare som är märkliga?
 
Anders Bursell skrev:
Håll i er nu!

Märklig bransch det här. Eller är det vi köpare som är märkliga?
Nej, det är en märklig branch. Vi hade t.ex flera företag och småskuttar som var väldigt intresserade och ringde flera gånger för kompletterande info, besökte byggplatsen etc och sen... det kom aldrig någon offert... märkligt beteende!

En som inte fick jobbet (de var dyrare) sa då: "-Jo men ni vet att det är väldigt vanligt att det tillkommer en massa kostnader fast de lovat att det inte ska göra det och då kommer ni snart upp i vårt pris." Jaha, sa jag. -Hur vet jag att det inte kommer att tillkomma kostander om vi tar er då? "Det lovar jag att det inte gör", sa han. Men det lovar ju de som är 200tkr billigare oxå så hur vet jag vem av er som kommer hålla sitt ord? Jag vore väl korkad om jag betalade så mkt mer bara för att du säger att du är mer ärlig än andra i branchen? Med en marginal på 200tkr så ska det till väldigt mycket extra kostnader innan jag tjänar på att anlita er istället! Han hade inget bra svar på det men han kunde tänka sig att gå ner 100tkr, suck!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.