Vårt gamla 1800-tals slagbord börjar bli väl rangligt, vint och opraktiskt om än väldigt vackert. Vi ska nu köpa ett nytillverkat slag bord med stolar (leksandstyp) i massiv björk. De vill vi inte måla men däremot ytbehandla för att (1) ge träet en något mindre ljus nyans och (2) särskilt ge bordskivan bättre tålighet mot spill. Ett nytt furubord hade jag nog såpskurat. Men björken? Kokt linolja är OK men tar tid att torka och ger väl ingen större nyansskillnad.

Förslag? Produkter? Recept?

Tacksam för alla tips!
 
Själv skulle jag nog ha målat eller såpbehandlat bordet, men om det inte är ett alternativ kanske t. ex. "danish oil" fungerar bra. Det ger en slittålig yta och är enkelt att arbeta med. Det ger visserligen inte något gammaldags utseende som du kanske eftersträvar då tråden ligger under byggnadsvård, men då är nog björk helt enkelt fel val. Linolja på björk och al tycker jag personligen ser gräsligt ut, träet blir flammigt och för gult. Shellack är också väldigt vackert på björk, men inte alls praktiskt på ett matbord.
Runt 1920-40 var det väldigt populärt med mörkbetsad björk på möbler, men det passar nog inte så bra på ett slagbord med leksandsstolar.

Hoppas det gör dig lite klokare....
 
Det finns en typ av olja med harts i hos en del byggnadsvårdsbutiker. Fråga runt.
Vad jag minns så gav den en relativt hård yta utan att påverka nyanserna alltför mycket, björk blir lätt väldigt gyllene med linolja.

Personligen är jag förtjust i Jotun's båtlack, mer tålig yta får man leta efter men att nämna det i byggnadsvårdsforumet är lite som att svära i kyrkan. Då passar olja med harts bättre.

/Kent
 
Vi behandlade en björkmöbel med Teakolja för båt och det gav en Ek-färgad nyans som vi tyckte blev väldigt bra och efter det körde vi på med vanlig vaxolja.

Om det är lämpligt med Teakolja på ett matbord (ur hälsosynpunkt) har jag ingen aning om.
 
För att förvirra det hela ytterligare så tycker jag att linolja på björk är fint. :) Tar fram strukturen och ger nog en något mörkare nyans, i alla fall efter hand. Men vill du ha nu ha mörkare, alltså åt brunare, så får du nog betsa, shellakera eller använda någon färgad olja/vax/lack. Men då kan jag tycka att man får fram en känsla av att det är ett annat träslag, inte björk.
 
Ja, jag tackar för alla svar men särskilt det sista - eftersom jag hann och beställa Kulturhantverkarnas möbelolja (baseras på kokt linolja, ska appliceras hett) innan jag lästa svaren. Jag är iofs också lite orolig för att det ska bli alltför "linoljegult". Dock - trivs vi inte med trätonen på sikt så är möblerna väl grundade för linoljemålning.

Någon form av oljebets eller oljeharts/fernissa har jag funderat på men det känns lite konstigt att imitera ett annat träslag när möblerna är gjorda i björk.

Förresten, det här med att linoljefärg är fotokromatiskt, gäller det även vid bara oljning? Det borde väl i så fall tala för att den gula tonen avtar allt eftersom möblerna utsätts för (sol)ljus?
 
ett tips kan vara att prova 3 olika alternativ på sitsarnas undersida, och ge det någon vecka, då kanske du blir övertygad inte bara om att ett visst alt. blev bra, men även att de andra blev mindre bra...
Skall man bara se till materialets tradition i landet så är ju både den ljusare ytbehandlingen av björk, som man ser redan på 1700talsmöbler, oftast kanske med masurytor i ryggar mm eller så 1920-40talens mörka, ekhärmande 'bonad björk' behandling korrekta.
ett annant tips är att kolla upp en möbelsnickare i gula sidorna och fråga vilken behandling som är passande samt ok för matbord, dels m.a.p. slitage och ev. giftighet om man t.ex. tänkt baka på ytan.
 
(Kanske hamnade min fråga lite fel. Jag eftersträvar sällan hopp tillbaka till någon särskild tid - byggnadsvård är för mig en stor kunskapsbank för hur man hanterar levande material på ett sätt så det förlänger livslängd och skapar ett utséende som skänker skönhet även när tinget åldras.)

Jag använde Kulturhantverkanas "möbelolja" (särskit renad linolja). Jag tycker resultatet blev över förväntan - den tog fram träets egen struktur och gav en sidenmatt, gyllene och ibland nästan alröd ton. Hettade upp oljan till c:a 100 grader innan strykning, "våtslipade" med smärgel 280 och putsade sedan dan därpå men trasa och kall olja. Jag misstänker dock att färgaffärens kokta linolja funkar nästan lika bra - till en tiondel av priset.

Tack för alla goda råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.