hej!

Har kikat runt här på forumet en hel del och förstått att det finns många frågor av denna karaktär... då jag inte hittar ett riktigt bra svar som passar in på vår situation tänkte jag ändå göra ett försök... För att veta om det är värt att ens tänka vidare :) ta in offerter osv. tar ju ändå lite tid...

Vi tittar på en tomt som säljs av en lokal byggfirma mot att de också skall bygga huset. Vi är dock ej tvingade till totalentreprenad och då vi har en del kontakter + egen kunskap och framförallt lite tid, har vi tänkt att göra en hel del själva. Vi skall begära in en offert på vad det skulle kosta med betongplatta (+golvvärme däri) och stomresning av en villa om 1 plan och 160 kvm. Vad är rimligt?? Någon som vågar sig på en gissning (vilket är bättre än ingenting)

Fråga gärna om ni behöpver kompletterande uppgifgter för att kunna svara!
Tacksam för svar!
 
Från höften....

Platta på mark 3-400' (självklart beroende på markarbetets omfattning, pålning, spräning etc?)
Stomresning med panel och ytterak 5-600'

Gissning utifrån egna offerter innan vi byggde.
 
Har byggt lösvirke 1 plans, massa vinklar 160 m2 plus integrerat garage 25 m2. Plattan var på 202 m2.

Kostnad färdig platta 334000 inklusive golvärme och fördelare. All VVS i plattan ingick i det priset.

Stomrest borde inte kosta mer än 250000-300000, 3 gubbar 5 veckor mer borde det inte ta.
 
Har också en liknande fråga!

Tycker att det var lite klent med svar i denna tråden:)

Vi tänkte oss en platta på 200m2 med värme i. 1,5 plans hus är tanken!
Den kommer allts kosta oss ca: 350 000:- enligt "bumpaberra"!

Vad skulle det kosta att få det huset "vädertätt" alltså stomresning tak, fasad, fönster, och dörrar?
Vet att denna frågan är svår att svara på men själv har jag ingen aning, ni som bygger borde ju ha lite uppgifer att komma med.
Vill gärna ha något och räkna på så snälla, höfta på lite nu!:):)

Mvh
 
Det är ett jättetråkigt sätt att svara på, jag vet. Men.... Det är lite som att fråga vad en mellanklassbil kostar.
Man måste gå djupare med sin kalkyl. Det är så otroligt mycket som ändrar priset upp eller ner.
Fönster och dörrar kan kosta 150.000 men lätt och ledigt 500.000 om man så vill. Fasaden kan vara av mälarpanel och kostar en summa men vill man ha cederträ eller puts får man nog tredubbla det.

Men okej, om du vill ha från höften ska du få det... :)

Platta. 500.000
Stomrest inkl fönster, fasad och ytpapp: 1.200.000
 
försår att det är en lurig fråga.
Lite fler uppgifter då.
Det står en liten stuga på tomten idag.
Behövs nästan ingen schaktning o arbete inför plattan då tomten är platt
och inga problem med berg.
Ang. mtrl. val på dörrar etc. så väljer vi det lite billigare priserna.
Då kan vi alltså hamna runt millen om vi snålar och gör en del själva?

mvh
 
FiskarhedenVillan skulle säkert kunna ge ett snabbt pris på vad det brukar kosta för ett liknande pris. Dom har färdiga priser för hjälp med olika "steg". Allt från rent lösvirke ev med stomresning till helt nyckelfärdiga hus. Åtminstone var det så då vi byggde för 3 år sedan.
 
Tack för svaret "skogstomten"!

Ska ringa dom!
Ringde en snickarfirma med stor erfarenhet av nusbyggen och fick följande svar!

Vädertätt hus 850 000:-
Helt platt tomt, är gräsmatta på området nu!

Då ingår, platta stomrest hus, panel, dörrar, fönster och tak med tegel!
Han poängterade som alla andra hur svårt det är att svara på en sådan prisfråga, så det kan ju diffa på ett par 100k antar jag!

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.