Jag renoverar badrummet på ovanvåningen. Tidigare var det träpanel i tak (och snedtak), men nu tänkte jag sätt gips istället. Min tanke är att sätta fast gipsskivorna direkt i gamla träpanelen.

Ovanför träpanelen sitter ångspärren. Målar man gipsskivorna med våtrumsfärg så hamnar väl träpanelen mellan två tätskikt -- är detta ett problem?

När jag letade efter liknande inlägg så är det mest väggar och golv som tas upp.
 
Har precis samma frågeställning, dock inte börjat med badrummet än... (taggar denna tråden)
 
Mig veterligen är det inte tillåtet att ha två olika tätskikt i badrum. Huruvida ångspärr klassas som tätskikt låter jag vara osagt. konsultera ditt försäkringsbolag i den frågan
 
Ringde mitt försäkringsbolag: "Vid frågor om renoveringar av badrum hänvisar vi till Byggkeramikrådet".

Mailade Byggkeramikrådet: "Detta är inte en fråga för oss eftersom vi arbetar med keramiska väggbeklädnader. Prova att kontakta MVK"

Mailade samtidigt GVK: "Vi sysslar inte med måleri. Du får vända dig till www.maleri.se när det gäller målade ytor."

Mailade MVK: Inget svar

Ringde MVK: De hade fått mitt mail, och hade skickat ut det till experter hos färgleverantörer. De hade bara fått ett svar och ville ha in fler innan de svarade. Hon hänvisade hellre till mitt försäkringsbolag.

Mailade MVK 2 mån senare: Inget svar

Passade vid tillfälle på att prata med två målarfirmor om det hela. De menade båda två att det inte är några som helst problem med innertak. De rekommenderade att måla med vattentät färg.
 
Ja, den här situationen med en massa olika branschregler där man bara blir bollad till höger och vänster är bedrövlig. Att du inte överhuvudtaget fått svar från vissa är ju bedrövligt och under all kritik.

Jag kan inte se några problem med att du målar med våtrumsfärg i taket. Det gör man ju normalt. Antingen panelen sitter direkt bakom färgen, eller om det sitter en gipsskiva mellan kan inte påverka.
 
Nu fick jag ett svar från maleri.se (de fick in två utlåtanden):

"Vi har ju inget krav på fuktsäkerhetsprojektering på VA så då gäller samma regler som tidigare dvs målning på gipsskiva utan särskilt krav på bakomliggande konstruktion. Jag skulle säga ok till detta under förutsättning att även snedtaket ligger i "våtzon" klass VA!"

"Svårt att avgöra hur färgskiktet påverkar hela konstruktionen. Men med erfarenhet hade jag ändå rekommenderat i vårt system: grundning med våtrumsgrund och 2 strykningar Våtrumsfärg."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.