Hej,

i vårt hundraåriga hus (ca 70 kvadrat på bottenvåningen), som vi nyligen flyttat in i, finns en IVT-luft/luft-pump installerad av föregående ägare för ca fyra år sedan. Den är placerad i köket, men jag är osäker på om det verkligen är bästa platsen. Känns som om den värmer köket hjälpligt, medan övriga huset förblir kallt och behöver hjälp av direktel.

Delvis beror det säkert på bristfällig isolering (tex den gamla kallfarstun som byggts om och in) men jag misstänker att det borde gå att få bättre effekt från värmepumpen. Planlösningen är säkert inte optimal för denna typ av uppvärmning, men dörrarna står i alla fall öppna och borde borga för viss cirkulation.

Övervåningen (två ganska små rum) har jag ingen ambition att värma upp med pumpen, men tycker att effekten borde kunna vara bättre på nedre plan.

Tips och råd mottages tacksamt!
 
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog som du säger att ditt hus inte är optimalt för att värmas upp med bara luft/luftvärmepump map planlösning. Jag kan tänka mig att det blir lite svalt i vardagsrummet. Man kan ju tänka sig att sätt in en ny pump i hallen, kanske riktad in i V-rum. Dete blir då varmare i V-rum men också på övervåningen.
Nyare pumpar är effektivare än äldre.
Om du verkligen vill har varmt i V-rum och inte stör dig på lite fläktljud kan du ha pumpen i vardagsrummet.
 
Hade vissa planer på att komplettera med en pump i vardagsrummet, men är tveksam. Nuvarande för en hel del oväsen, men det känns som om en ny pump kanske skulle göra ett bättre jobb.
 
Gårdagskvällen ägnades åt optimering av pumpen. Först rengöring (som kanske inte gjorts så ofta...), därefter justering av luftriktningen med hjälp av pappersremsor i dörröppningarna. Om jag låter den jobba lite hårdare än förr, med högre temp och fläkthastighet, når faktiskt lite värme ut också i vardagsrummet, som nu verkar klara sig utan radiatorer, åtminstone vid nuvarande väderlek. Ska ge den en vinter innan ev åtgärder vidtas.
 
Får du gratis hjälp så hade jag flyttat den ett rum åt höger (när man står under innedel och tittar på murstock). Luften får liksom ingen fart som den sitter nu utan mycket studsar/fastnar på stocken..

Filter bör rengöras åtminstone en gång i månaden förresten, beroende på vad man är för hushåll. En 3 barns familj med hund kan behöva rengöra varje vecka.
 
Precis, tror också att placering i rummet innanför köket är det optimala. Mycket går in i murstocken och även upp i skorstenen.

Troligen får pumpen dock sitta tills en ev utbyggnad blir av, då måste den ändå väck.

Hund har vi inte. Däremot hade vi och kanske även förra ägaren "glömt" pumpen lite väl länge. Dammsugning och filtertvätt gjorde faktiskt ett par grader. Rengörning rekommenderas alltså, även om det förstås är eller borde vara en självklarhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.