i betongfogarna i badrummet /duschen
'
Har försökt skrubba bort , men nope

Vågar man testa borlösning ?

Vart köper man det Silva ?
 
är det i silikonet eller i fogarna?

Är det i silikonet så är det bara att byta fog. Går ej på annat sätt.
 
det finns ingen silikonfog är betongfog .

så i betongen .
 
det låter väldigt konstigt att det ska kunna bli något mögel i något som är baserat på stenmaterial. Kan det vara något skräp som fastnat/färg. Annars om det inte går bort så går det ju enkelt att ta bort fogarna med en fein multimaster.
 
vet inte hur du menar med betongfog?
är det kakelfog du menar ?
då kan man skrapa bort ytan på fogen .
kolla även ventilationen om det är mögel
 
ingen aning finns inte silikon mellan plattorna i alla fall . får testa skrapa . ventilationen menar du jag ska plocka bort den viita o titta inuti

det finns bara prickar längst ner inne i duschutrymmet . där vatten kommer i kontakt nästan hela tiden .
 
Servicesnickarn skrev:
det låter väldigt konstigt att det ska kunna bli något mögel i något som är baserat på stenmaterial. Kan det vara något skräp som fastnat/färg. Annars om det inte går bort så går det ju enkelt att ta bort fogarna med en fein multimaster.
Det blir inte mögel "i" förstås. Det blir mögel på. Inget konstigt med det. Att gå lös med multimastern bara för att fogarna behöver tvättas verkar lite drastiskt?

Jag kör med CilitBang som jag köper på ICA. Det fungerar.
 
Brukar köra med det tvättmedel som finns hemma + rotborste. Fogarna blir nästan i nyskick..
 
Ok . Jag testade med yes o rotborste men fick ej bort det ,
kan ju testa cillit bang förstås . Men de förra ägarna har låtit skiten gro fast tror jag
 
Pröva med allrengöringsmedel och hård tandborste i fogarna.
(jobbade på badhus en gång i tiden och då gjorde vi rent duschrummens kakelfogar med tandborste.....)

cillit bang är effektivt. Men, man ska vara försiktig med de där starka medlena eftersom dom kan lösa upp kakelfogarna. Duscha vatten innan du sprutar på medlet och vänta inte för länge innan du sköljer bort det. Jag skulle nog hellre ta något lite mildare badrumsrengöringsmedel....
 
Upptäckte samma fenomen i vårt badrum. Trodde till en början att det var mögel tills jag kom på dottern med att färga ögonbrynen.....
Hon tyckte det var ett skitmaterial mellan kakelplattorna eftersom det inte gick att torka bort färgen...:-0
 
Sommartorparn skrev:
Pröva med allrengöringsmedel och hård tandborste i fogarna.
(jobbade på badhus en gång i tiden och då gjorde vi rent duschrummens kakelfogar med tandborste.....)

cillit bang är effektivt. Men, man ska vara försiktig med de där starka medlena eftersom dom kan lösa upp kakelfogarna. Duscha vatten innan du sprutar på medlet och vänta inte för länge innan du sköljer bort det. Jag skulle nog hellre ta något lite mildare badrumsrengöringsmedel....
Jag brukar faktiskt låta det dra rätt länge, minst 5 min, och jag kan inte säga att jag sett några negativa effekter av det. Kanske beror det på vad man har för fog, inte vet jag.
 
Hej Maria,
Har du blivit av med fläckarna? Jag har troligen samma problem som du med svarta fläckar främst i nedre delen av duchen. Vi har snart provat allt, inkl cillit bang utan resultat. Amatör som man är funderar jag på att dra loss all silikonen och spruta dit ny antimögelbehandlad (om det finns sådan).

Mikael
 
Mikaeln skrev:
Hej Maria,
Har du blivit av med fläckarna? Jag har troligen samma problem som du med svarta fläckar främst i nedre delen av duchen. Vi har snart provat allt, inkl cillit bang utan resultat. Amatör som man är funderar jag på att dra loss all silikonen och spruta dit ny antimögelbehandlad (om det finns sådan).

Mikael
Våtrumssilikon är oftast eller alltid antimögelbehandlad. Problemet är att effekten bara håller 1-2 år.

Om man däremot som TS vill rengöra kakelfogarna (ej silikon) så har jag hört att Fogrent från Tileguard ska funka fint.
 
Redigerat:
Jag skall försöka sammanfatta. De svarta fläckarna kom några år efter renoveringen. När jag efter 7 år åter kontaktade kakelfirman som gjort jobbet fick jag till svar att orsaken till fläckarna var:
1)Dålig ventilation
2)Dålig städning
Jag påtalade att duschen städas minst en gång per vecka och eget utlopp för den fuktiga luften finns rakt ovan duschen. Det finns även en kanalfläkt till ventilationen. Något konkret exempel på vad jag kunde göra fick jag inte, utan jag fick nöja mig med en tub silikon av fabrikatet Bostik för våtrum. Några år senare tog jag kontakt med en annan golvläggare. Han rådde mig till att inte ta bort den gamla silikonen, utan att fylla på med ny istället.

Efter att ha provat de flesta på marknaden förekommande kemikalier för ändamålet kan jag sammanfattningsvis bara komma fram till att ”svarta fläckar” kan bara tas bort mekaniskt och med risk att silikonet förlorar sin förmåga att täta mot kakel/klinker och mot duschväggen. Så min erfarenhet är att ta bort det gamla silikonet och på med nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.